- Titel
- Arbetsmiljö och socialförsäkringsfrågor
- Telefon
- 08-702 54 37
- Mejladress
-
kerstin.wrisemo@
fremia.se
Arbetsmiljö är mitt ansvarsområde som rådgivare. Vi som organisation jobbar både brett och djupt i syfte att ge stöd och underlätta för dig som medlem i ditt arbetsmiljöarbete. Även frågor inom socialförsäkringen ligger på mitt bord. Till exempel rehabiliteringsärenden.
Arbetsmiljöområdet spänner över breda fält. Från påverkan av beslut om nya regler på området, exempelvis svarar jag på en hel del remisser, till hur praktiskt arbetsmiljöarbete kan fungera i din verksamhet.
Bland mina styrelseuppdrag kan nämnas Kollektivavtalsstiftelsen för kompetensutveckling inom kooperativ handel. Det är en stiftelse som vi har tillsammans med Handelsanställdas förbund. Jag är även ledamot i Alna Sveriges styrelser och sitter med i verksamhetsrådet till Myndigheten för arbetsmiljökunskap. I övrigt deltar jag i många olika samråd och sammanhang hos Arbetsmiljöverket.
Jag håller också kurser i arbetsmiljö och systematiskt arbetsmiljöarbete för våra medlemmar.
Publicerat av Kerstin Wrisemo
-
Förbered dig inför att Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter träder i kraft
Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter börjar gälla den 1 januari 2025. Innan dess behöver du sätta dig in i vad de innehåller, och hur och var du hittar vilka regler som gäller för din verksamhet. Här får du en överblick av vad du behöver göra.
-
Våld i nära relationer – arbetsplatsens betydelse
Vem som helst kan drabbas av våld av en närstående. Som arbetsgivare har du ingen lagreglerad skyldighet att ingripa, men insatser från din sida kan ha stor betydelse för individen och samtidigt bidra till en tryggare arbetsplats för samtliga arbetstagare. Här kan du läsa mer om vad du kan göra för att öka beredskapen och vad du kan göra om en medarbetare skulle bli utsatt för våld i en nära relation.
-
Utvärdering av förändringar i sjukförsäkringens regelverk under 2021 och 2022
Fremia har lämnat yttrande på Socialdepartementets utvärdering av förändringar i sjukförsäkringens regelverk under 2021 och 2022 (SOU 2024:26).
-
Myndigheten för arbetsmiljökunskap föreslås införlivas in i Arbetsmiljöverket
Fremia har lämnat remissvar på Arbetsmiljöverkets och Myndigheten för arbetsmiljökunskaps redovisning av uppdraget att lämna förslag om organisationsförändring, A2023/01509.
-
Vill du bidra till forskning om arbetshälsa inom personlig assistans?
Ett nytt forskningsprojekt om personlig assistans har nyligen startat vid Karolinska institutet. Har du erfarenhet av att stötta en assistent på väg tillbaka i arbete efter en sjukskrivning kan du bidra till resultatet och på sikt till fler lyckade rehabiliteringar.
-
Ny arbetsmiljöstrategi 2026–2030
Regeringen har kommit fram till att ett förändrat arbetsliv kräver en ny strategi för dess arbetsmiljöpolitik. Nu har en utredning tillsatts som ska ta fram förslag på en ny inriktning för politiken från 2026.
-
Ersättning för höga sjuklönekostnader upphör
Riksdagen har nu fattat beslut om att ersättningen för höga sjuklönekostnader ska upphöra.
-
"Arbetsgivare måste kompenseras om karenstak införs"
Socialdepartementet vill införa ett tak för karensavdrag vid sjukdom. Det skulle innebära ökade sjuklönekostnader för många av Fremias medlemmar. ”I så fall måste de kompenseras”, säger Kerstin Wrisemo.
-
Karenstak och högriskskydd
Fremia har lämnat ett remissvar på socialdepartementets departementsskrivelse Karenstak och högriskskydd – en översyn av karensavdraget och förslag på utökade undantag (Ds 2023:33)
-
Inspektion av halk- och snubbelrisker
I maj inleder Arbetsmiljöverket en ny inspektionsinsats med fokus på hur arbetsgivare förebygger risker för att halka och snubbla. Anledningen är det fortsatt höga antalet anmälda halk- och snubbelolyckor.
-
Ersättningen för höga sjuklönekostnader upphävs
Ersättningen för höga sjuklönekostnader upphävs 1 juli 2024. Det föreslår regeringen i en proposition. Fremia har i remissvar uttryckt att ersättningen bör finnas kvar. ”Många av våra små medlemmar kommer att drabbas hårt när ersättningen upphör”, säger Kerstin Wrisemo.
-
Dags att anställa sommarpersonal?
Är du på väg eller mitt uppe i att anställa sommarpersonal? Är det minderåriga som ska jobba för dig behöver du vara extra uppmärksam på vissa saker. Här tipsar vi om vad.
-
Utfasning av ersättning för höga sjuklönekostnader
Fremia har lämnat remissvar på socialdepartementets promemoria Utfasning av ersättning för höga sjuklönekostnader, S2023/02799.
-
Arbetsmiljöverket presenterar nya föreskrifter
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd beskriver vilka krav som ställs på dig som arbetsgivare och på arbetsplatserna. Myndigheten har under en längre period arbetat med att förenkla föreskrifterna för att det ska bli lättare att följa reglerna, som träder i kraft den 1 januari 2025. Redan nu kan du ta del av det nya regelverket.
-
Striktare bedömning av arbetsskador
Bedömningen av arbetsskador vid arbete hemifrån har blivit striktare. Två vägledande domar visar att samma slags olyckor bedöms olika beroende på om olyckorna inträffar på arbetsplatsen eller i samband med arbete hemifrån. Det har betydelse för ersättningen från arbetsskadeförsäkringen.
-
Antalet arbetsolyckor ökar
Olyckor med sjukfrånvaro som följd ökar. Det visar statistik från både Arbetsmiljöverket och Afa Försäkring. Det är en oroande utveckling, men det finns saker som du som arbetsgivare kan göra för att förebygga risker på arbetsplatsen. Och det behöver inte vara svårt.
-
Arbete i värme
Med sommaren kommer efterlängtad värme. Men lagom är som bekant bäst. Dina medarbetare påverkas av klimatet och som arbetsgivare behöver du hålla ett öga på termometern. Finns det risk för att det blir för varmt på arbetsplatsen kan du behöva vidta åtgärder. Så här kan du förebygga värmeslag och besvär i samband med att temperaturen stiger.
-
Risken för hot och våld inom skolan ökar
Hot och våld i skolan ökar, och det är framför allt personalen som utsätts. Med anledning av det gör Arbetsmiljöverket en inspektionsinsats som granskar skolors förebyggande arbete mot hot och våld mot skolpersonal. Passa på att se över hur det förebyggande arbetet är organiserat i er verksamhet.
-
”Vi behöver tänka på arbetsmiljön alla dagar”
I dag 28 april är det Internationella arbetsmiljödagen. Dagen uppmärksammas för att främja ett säkert, hälsosamt och hållbart arbetsliv. Ytterst är arbetsmiljön arbetsgivarens ansvar, men alla anställda behöver bidra.
-
För starka och hållbara röster
Rösten är något som lätt tas för givet. Men faktum är att för de flesta är det ett betydelsefullt arbetsredskap. Som arbetsgivare kan du hjälpa dina medarbetare att förebygga röstproblem och organisera arbetet på ett sätt som hjälper medarbetarnas röster att hålla i längden.
-
Arbete i kyla
Under vinterhalvåret kan det bli riktigt kyligt ute. Som arbetsgivare är det bra att vara förberedd när temperaturen sjunker. Så kan du skydda personalen och förebygga olyckor.
-
Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus
Fremia har lämnat remissvar till arbetsmarknadsdepartementet på förslagen i utredningen Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus, SOU 2022:47.
-
Regionala skyddsombudens roll
Fremia har lämnat remissvar till arbetsmarknadsdepartementet på förslagen i utredningen om de regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet, SOU 2022:47.
-
5 steg för en god arbetsmiljö
Att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor underlättar i ditt arbetsmiljöansvar. Som stöd i det har en partsgemensam guide tagits fram som du kan luta dig mot. Med hjälp av den kan du i fem enkla steg planera, leda och kontrollera verksamheten.
-
Bidra till remissvar inom arbetsmiljöområdet
Vi vill ha dina synpunkter till Fremias svar på remisserna Regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet, SOU 2022:47 och Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus, SOU 2022:45. Inkom med dina inspel senast den 31 oktober 2022.
-
”Det ska vara enkelt att skapa en bra arbetsmiljö”
De flesta arbetsgivare är djupt engagerade i att skapa en bra arbetsmiljö för sina medarbetare. Men många upplever att reglerna är snåriga och att Arbetsmiljöverket ibland är otydliga med vad som gäller. Vi på Fremia vill bidra till den goda arbetsmiljön. Både genom praktisk rådgivning och utbildning, men även genom att medverka i olika grupperingar och samarbeten.
-
Distansarbete och att jobba hemifrån
Det är arbetsgivaren som bestämmer var arbetet ska utföras. Distansarbete kan ske hemifrån men också från annan plats. Här får du veta ditt ansvar som arbetsgivare och hur du kan säkerställa att arbete på distans fungerar.
-
Arbetsplatsens utformning
Arbetsmiljöverket har föreskrifter om hur en arbetsplats ska utformas sett ur ett arbetsmiljöperspektiv. Föreskrifterna är tvingande. Det betyder att du som arbetsgivare och ytterst ansvarig för arbetsmiljön måste följa föreskrifterna.
-
Ny studie om hur ohövlighet påverkar arbetsmiljö i handeln
Att vi människor inte alltid tänker på att vara hövliga mot varandra har nog de flesta varit med om. Ökad ohövlighet i samhället inverkar även på arbetslivet där det tenderar att bli en arbetsmiljöfråga. Ett exempel är i handeln där anställda i butik dagligen möter kunder. Därför inleds nu en studie om ohövlighet för att kartlägga hur stort problemet är.
-
Arbetsmiljönämnden för personliga assistenter fyller 10 år
Arbetsmiljöförhållandena för personliga assistenter bjuder på speciella utmaningar när det dagliga arbetet sker nära brukaren och dennes familj. Av den anledningen bildade vi tillsammans med Kommunal en speciell nämnd för att kunna ge stöd till medlemmarnas arbetsmiljöarbete.
-
Schemaläggning kan minska trötthet
En ny studie har tittat på skiftarbete och arbetstider för sjukvårdspersonal. Resultatet visar på vikten av bra schemaläggning. Studien har genomförts av Göran Kecklund, professor vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet, och är finansierad av AFA Försäkring.
-
Guide för systematiskt arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är en metod för att underlätta arbetsmiljöarbetet. Genom att följa den här guiden, kan vi hjälpa dig att systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller kraven och att ingen arbetstagare blir sjuk eller skadar sig i arbetet.
-
Uppdaterat kring medicinska kontroller
Inom vissa branscher behöver det finnas tydliga processer för obligatoriska läkar- och hälsoundersökningar. Dessa så kallade medicinska kontroller är viktiga delar i det systematiska arbetsmiljöarbetet, för att kunna garantera en säker och trygg arbetsmiljö. Syftet är att förebygga olyckor och arbetsrelaterad ohälsa.
-
Inspektioner i vårdbranschen på grund av arbetsrelaterad psykisk ohälsa
Över en fjärdedel av landets yrkesverksamma upplever arbetsorsakade hälsoproblem, varav hälften uppger psykiska besvär. Nu genomför Arbetsmiljöverket nära 2 000 inspektioner av arbetsgivare inom vård eller boende, butikskontroll, reklam och webb, samt kultur och teater.
-
Dokumentation av aktiva åtgärder mot diskriminering
Arbetsgivaren ska varje år skriftligen dokumentera arbetet med aktiva åtgärder.
-
Aktiva åtgärder mot diskriminering
Arbetsgivaren ska bedriva ett förebyggande arbete med aktiva åtgärder för att undvika att enskilda diskrimineras eller på annat sätt begränsas i sina möjligheter, till exempel genom att utsättas för repressalier.
-
Diskriminering på jobbet och diskrimineringsgrunder
Alla arbetsgivare ska enligt diskrimineringslagen bedriva ett aktivt arbete med att förebygga och främja lika rättigheter i arbetslivet.
-
Ergonomi
Ergonomi handlar om kroppen. Belastningsergonomi handlar om hur kroppen används i arbetet och om arbetet kan medföra risk för ohälsa eller skada.
-
Vem gör vad i arbetsmiljöarbetet?
Exempel på roller och ansvarsfördelning i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
-
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Genom det systematiska arbetsmiljöarbetet ges stöd till att främja en god arbetsmiljö och förebygga risk för ohälsa.
-
Expertresurs och företagshälsovård
Vi hjälper dig som är medlem med ditt systematiska arbetsmiljöarbete. Men det kan också vara en god idé att ta hjälp av fler. Kanske en företagshälsovård eller en ventilationsfirma som kan mäta luftkvaliteten. Ta hjälp av någon utifrån när du vill undersöka arbetsförhållandena och du själv inte har tid eller vet hur du ska göra.
-
Brandskydd
Du som äger eller förvaltar en byggnad som det arbetar människor i har ett stort ansvar för deras hälsa och säkerhet.
-
Ensamarbete
-
Kränkande särbehandling
Mobbning och trakasserier är frågor som hamnar under rubriken arbetsmiljö och blir därmed arbetsgivarens ansvar.
-
Minderåriga
För barn och ungdomar gäller särskilda regler för arbetstider och vilka arbetsuppgifter de får utföra.
-
Delegering
Arbetsmiljöansvaret går att delegera, förutsatt det är tydligt vem som bär ansvaret. Här får du förutom information två mallar för att delegera och lämna tillbaka ansvaret.
-
Friskvård, motion och personalförmåner
Friskvårdsaktiviteter är ett område som ingår i arbetsmiljösfären. Du kan öka dina anställdas trivsel och välbefinnande genom att erbjuda friskvård.
-
Vad händer om skyddsombudet stoppar din verksamhet?
-
Trygghet och säkerhet
Att förbättra arbetsmiljön innebär också att undersöka tryggheten och säkerheten för anställda i organisationen.
-
Arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar
Arbetsmiljö handlar förstås om ergonomi, de praktiska anpassningarna och om arbetstider. Men också om bedömning av risker och sociala aspekter på verksamheten. På de här sidorna om arbetsmiljö vill vi vidga ditt perspektiv på begreppet och ge dig redskap som hjälper dig i ditt ansvar som arbetsgivare.
-
Arbetsmiljökommittéer