
- Titel
- Arbetsmiljö och socialförsäkringsfrågor
- Telefon
- 08-702 54 37
- Mejladress
-
kerstin.wrisemo@
fremia.se
Arbetsmiljö är mitt ansvarsområde som rådgivare. Vi som organisation jobbar både brett och djupt i syfte att ge stöd och underlätta för dig som medlem i ditt arbetsmiljöarbete. Även frågor inom socialförsäkringen ligger på mitt bord. Till exempel rehabiliteringsärenden.
Arbetsmiljöområdet spänner över breda fält. Från påverkan av beslut om nya regler på området, exempelvis svarar jag på en hel del remisser, till hur praktiskt arbetsmiljöarbete kan fungera i din verksamhet.
Bland mina styrelseuppdrag kan nämnas Kollektivavtalsstiftelsen för kompetensutveckling inom kooperativ handel. Det är en stiftelse som vi har tillsammans med Handelsanställdas förbund. Jag är även ledamot i Alna Sveriges styrelser och sitter med i verksamhetsrådet till Myndigheten för arbetsmiljökunskap. I övrigt deltar jag i många olika samråd och sammanhang hos Arbetsmiljöverket.
Jag håller också kurser i arbetsmiljö och systematiskt arbetsmiljöarbete för våra medlemmar.
Publicerat av Kerstin Wrisemo
-
För starka och hållbara röster
Rösten är något som lätt tas för givet. Men faktum är att för de flesta är det ett betydelsefullt arbetsredskap. Som arbetsgivare kan du hjälpa dina medarbetare att förebygga röstproblem och organisera arbetet på ett sätt som hjälper medarbetarnas röster att hålla i längden.
-
Ny guide för systematiskt arbetsmiljöarbete
Att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor underlättar i ditt arbetsmiljöansvar. Som stöd i det har en partsgemensam guide tagits fram som du kan luta dig mot. Med hjälp av den kan du i fem enkla steg planera, leda och kontrollera verksamheten.
-
Arbete i kyla
Den här tiden på året kan det bli riktigt kyligt ute. Som arbetsgivare är det bra att vara förberedd när temperaturen sjunker. Så kan du skydda personalen och förebygga olyckor.
-
Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus
Fremia har lämnat remissvar till arbetsmarknadsdepartementet på förslagen i utredningen Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus, SOU 2022:47.
-
Regionala skyddsombudens roll
Fremia har lämnat remissvar till arbetsmarknadsdepartementet på förslagen i utredningen om de regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet, SOU 2022:47.
-
5 steg för en god arbetsmiljö
Att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor underlättar i ditt arbetsmiljöansvar. Som stöd i det har en partsgemensam guide tagits fram som du kan luta dig mot. Med hjälp av den kan du i fem enkla steg planera, leda och kontrollera verksamheten.
-
Bidra till remissvar inom arbetsmiljöområdet
Vi vill ha dina synpunkter till Fremias svar på remisserna Regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet, SOU 2022:47 och Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus, SOU 2022:45. Inkom med dina inspel senast den 31 oktober 2022.
-
Ändrade pandemistöd från 1 april
Pandemin pågår fortfarande och inom vård och omsorg ska covid-19 fortsatt smittspåras. Men utifrån det samlade läget i samhället och inom vården har riksdagen beslutat att covid-19 från och med den 1 april 2022 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom. I och med beslutet försvinner en rad stödåtgärder och undantagsregler.
-
”Det ska vara enkelt att skapa en bra arbetsmiljö”
De flesta arbetsgivare är djupt engagerade i att skapa en bra arbetsmiljö för sina medarbetare. Men många upplever att reglerna är snåriga och att Arbetsmiljöverket ibland är otydliga med vad som gäller. Vi på Fremia vill bidra till den goda arbetsmiljön. Både genom praktisk rådgivning och utbildning, men även genom att medverka i olika grupperingar och samarbeten.
-
Nya åtgärder från den 8 december 2021
Trots att vaccinationerna ger ett bättre läge idag än vid samma tid förra året, inför Folkhälsomyndigheten nya åtgärder från den 8 december 2021. De liknar tidigare råd och rekommendationer för att begränsa smittspridningen av covid-19. Här finns information samlad om de rekommendationer som riktas till arbetsgivare samt om tillställningar inför julen.
-
Förändrade rekommendationer och åtgärder
Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att antalet fall av covid-19 ökar i Sverige, om än från låga nivåer, och från många länder i Europa rapporteras en omfattande smittspridning. Därför föreslås ett antal åtgärder i Sverige med syfte att bromsa smittspridningen
-
”En ödmjuk inställning är viktig när vi ska tillbaka till arbetsplatsen”
Den 9 februari upphör Folkhälsomyndighetens rekommendation om att den som kan bör jobba hemifrån. När rekommendationen först infördes blev digitalt distansarbete från hemmakontoret det nya normala för många. Nu står arbetsgivare och medarbetare inför ännu en ny fråga – hur ska vi komma tillbaka till jobbet?
-
Pandemi och utlandsresa
Mot bakgrund av rådande smittspridning rekommenderar vi att du som arbetsgivare snarast går ut med information om utlandsresor, såväl till personalen som till det lokala facket. Vi har tagit fram riktlinjer och information kring vad du som arbetsgivare bör tänka på.
-
Nya rekommendationer om symptomfria barn
Symtomfria barn bör stanna hemma om någon i familjen har covid-19. Det meddelar Folkhälsomyndigheten i ett pressmeddelande.
-
Uppdateringar med anledning av coronakrisen
De senaste uppdateringarna från regering och myndigheter med anledning av coronakrisen. Vi har sedan mars 2020 uppdaterat våra webbsidor hundratals gånger om de åtgärder som specifikt berör arbetsgivare. Vi publicerar också länkar till rätt information hos regering, riksdag och myndigheter.
-
Arbetsmiljöverket ställer krav på Hackås förskola
Arbetsmiljöverket ställer krav på Hackås förskola i Jämtland att genomföra riskbedömningar och vid behov komplettera med fler skyddsåtgärder som exempelvis personlig skyddsutrustning. Det meddelar Arbetsmiljöverket.
-
Inspektionsrunda från Arbetsmiljöverket
Under september 2020 startar Arbetsmiljöverket en tillsyn bland privata förskolor för att kontrollera hur arbetsgivare förebygger smittrisker med avseende på coronapandemin. Tillsynen genomförs som telefonintervjuer. Totalt 250 inspektionstillfällen är planerade.
-
Distansarbete och att jobba hemifrån
Det är arbetsgivaren som bestämmer var arbetet ska utföras. Distansarbete kan ske hemifrån men också från annan plats.
-
Arbetsplatsens utformning
Arbetsmiljöverket har föreskrifter om hur en arbetsplats ska utformas sett ur ett arbetsmiljöperspektiv. Föreskrifterna är tvingande. Det betyder att du som arbetsgivare och ytterst ansvarig för arbetsmiljön måste följa föreskrifterna.
-
Nya inspektioner från Arbetsmiljöverket i sommar
Uppdaterat: Arbetsmiljöverket kör igång med en ny vända av inspektioner. Nu är det arbetsplatser inom branscherna vård, äldreomsorg, handel och lokalvård som är berörda. Inspektionerna sker nu under sommaren 2020. Något slutdatum är inte angivet men enligt Arbetsmiljöverket rör det sig om totalt cirka 600 arbetsplatser.
-
Arbetsmiljöverkets lokala beslut om skyddsutrustning gäller inte för alla arbetsplatser
Det lokala beslut om skyddsutrustning på vård- och omsorgsboendet Serafen i Stockholm, där Arbetsmiljöverket gick på skyddsombudets linje, gäller enbart på den arbetsplatsen. Det meddelar Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket gemensamt.
-
Checklistor för arbetsmiljöarbete
-
Ny studie om hur ohövlighet påverkar arbetsmiljö i handeln
Att vi människor inte alltid tänker på att vara hövliga mot varandra har nog de flesta varit med om. Ökad ohövlighet i samhället inverkar även på arbetslivet där det tenderar att bli en arbetsmiljöfråga. Ett exempel är i handeln där anställda i butik dagligen möter kunder. Därför inleds nu en studie om ohövlighet för att kartlägga hur stort problemet är.
-
Arbetsmiljönämnden för personliga assistenter fyller 10 år
Arbetsmiljöförhållandena för personliga assistenter bjuder på speciella utmaningar när det dagliga arbetet sker nära brukaren och dennes familj. Av den anledningen bildade vi tillsammans med Kommunal en speciell nämnd för att kunna ge stöd till medlemmarnas arbetsmiljöarbete.
-
Schemaläggning kan minska trötthet
En ny studie har tittat på skiftarbete och arbetstider för sjukvårdspersonal. Resultatet visar på vikten av bra schemaläggning. Studien har genomförts av Göran Kecklund, professor vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet, och är finansierad av AFA Försäkring.
-
Guide för systematiskt arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är en metod för att underlätta arbetsmiljöarbetet. Genom att följa den här guiden, kan vi hjälpa dig att systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller kraven och att ingen arbetstagare blir sjuk eller skadar sig i arbetet.
-
Uppdaterat kring medicinska kontroller
Inom vissa branscher behöver det finnas tydliga processer för obligatoriska läkar- och hälsoundersökningar. Dessa så kallade medicinska kontroller är viktiga delar i det systematiska arbetsmiljöarbetet, för att kunna garantera en säker och trygg arbetsmiljö. Syftet är att förebygga olyckor och arbetsrelaterad ohälsa.
-
Inspektioner i vårdbranschen på grund av arbetsrelaterad psykisk ohälsa
Över en fjärdedel av landets yrkesverksamma upplever arbetsorsakade hälsoproblem, varav hälften uppger psykiska besvär. Nu genomför Arbetsmiljöverket nära 2 000 inspektioner av arbetsgivare inom vård eller boende, butikskontroll, reklam och webb, samt kultur och teater.
-
Dokumentation av aktiva åtgärder mot diskriminering
Arbetsgivaren ska varje år skriftligen dokumentera arbetet med aktiva åtgärder.
-
Aktiva åtgärder mot diskriminering
Arbetsgivaren ska bedriva ett förebyggande arbete med aktiva åtgärder för att undvika att enskilda diskrimineras eller på annat sätt begränsas i sina möjligheter, till exempel genom att utsättas för repressalier.
-
Diskriminering på jobbet och diskrimineringsgrunder
Alla arbetsgivare ska enligt diskrimineringslagen bedriva ett aktivt arbete med att förebygga och främja lika rättigheter i arbetslivet.
-
Ergonomi
Ergonomi handlar om kroppen. Belastningsergonomi handlar om hur kroppen används i arbetet och om arbetet kan medföra risk för ohälsa eller skada.
-
Vem gör vad i arbetsmiljöarbetet?
Exempel på roller och ansvarsfördelning i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
-
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Genom det systematiska arbetsmiljöarbetet ges stöd till att främja en god arbetsmiljö och förebygga risk för ohälsa.
-
Expertresurs och företagshälsovård
Vi hjälper dig som är medlem med ditt systematiska arbetsmiljöarbete. Men det kan också vara en god idé att ta hjälp av fler. Kanske en företagshälsovård eller en ventilationsfirma som kan mäta luftkvaliteten. Ta hjälp av någon utifrån när du vill undersöka arbetsförhållandena och du själv inte har tid eller vet hur du ska göra.
-
Brandskydd
Du som äger eller förvaltar en byggnad som det arbetar människor i har ett stort ansvar för deras hälsa och säkerhet.
-
Ensamarbete
-
Kränkande särbehandling
Mobbning och trakasserier är frågor som hamnar under rubriken arbetsmiljö och blir därmed arbetsgivarens ansvar.
-
Minderåriga
För barn och ungdomar gäller särskilda regler för arbetstider och vilka arbetsuppgifter de får utföra.
-
Delegering
Arbetsmiljöansvaret går att delegera, förutsatt det är tydligt vem som bär ansvaret. Här får du förutom information två mallar för att delegera och lämna tillbaka ansvaret.
-
Friskvård
Friskvård är ett område som ingår i arbetsmiljösfären. Du ökar dina anställdas välbefinnande, sprider glädje och kan på sikt få en friskare arbetsstyrka.
-
Vad händer om skyddsombudet stoppar din verksamhet?
-
Trygghet och säkerhet
Att förbättra arbetsmiljön innebär också att undersöka tryggheten och säkerheten för anställda i organisationen.
-
Arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar
Arbetsmiljö handlar förstås om ergonomi, de praktiska anpassningarna och om arbetstider. Men också om bedömning av risker och sociala aspekter på verksamheten. På de här sidorna om arbetsmiljö vill vi vidga ditt perspektiv på begreppet och ge dig redskap som hjälper dig i ditt ansvar som arbetsgivare.
-
Arbetsmiljökommittéer