Håll dig uppdaterad. Här hittar du avtalsuppdateringar och senaste nytt om avtalsrörelsen (när den pågår). Alla förändringar i kollektivavtalen kan du se på den här sidan. Tänk på att det senaste avtalet ersätter de avtal som tidigare gällde.
Logga in för att anpassa sidan så du ser just dina avtalsuppdateringar.
-
Omstella godkänns av Kammarkollegiet
Omstella är den nya omställningsorganisationen som erbjuder omställnings- och kompetensstöd för tjänstemän. Organisationen har byggts upp i rekordfart och bara tre månader efter att Omstella bildades har en viktig milstolpe uppnåtts. Kammarkollegiet godkänner att Omstella registreras som omställningsorganisation.
-
Yrkanden växlade för tjänstemän inom handeln
Den 15 mars växlade Fremia och Handels sina avtalsyrkanden för kollektivavtalet Tjänstemän inom handeln. Avtalet omfattar idag tjänstemän inom bland annat den kooperativa handeln, men också inom flera andra verksamheter.
-
Fremia och Handels växlar yrkanden för den kooperativa handeln
Den 13 mars växlade Fremia och Handels yrkanden inför de kommande förhandlingarna i avtalsrörelsen 2023. Yrkandena rör avtalen för butik, stormarknad och lager, som omfattar Coops verksamheter och anställda.
-
Verksamhetskommitténs roll under avtalsrörelsen
Under en avtalsrörelse spelar verksamhetskommittéerna en central roll. Genom dem kan arbetsgivarna utöva sitt inflytande över avtalsutvecklingen och de branschspecifika villkoren.
-
Ny förhandlingsordning mellan Fremia och PTK
Fremia och PTK har kommit överens om en ny förhandlingsordning för rättstvister. En rättstvist uppstår när arbetsgivaren och fackförbundet är oeniga om innehållet i gällande lagar och kollektivavtal. Det här behöver du som arbetsgivare veta.
-
Ny mall för anställningsavtal
Nu blir det enklare att göra rätt när du ska fylla i anställningsavtalet vid nyanställning eller vid förändringar i villkoren i en befintlig anställning. Mallen för anställningsavtal har uppdaterats och en ny mall finns för anställning per arbetad timme.
-
Timanställning för personliga assistenter
Inom personlig assistans är det vanligt att assistenter kan arbeta per timme, i dagligt tal ”timanställning”. Som arbetsgivare inom personlig assistans är det viktigt att du enbart använder anställningsformen vid rätt förutsättningar. Det här behöver du tänka på om du överväger att anställa en medarbetare per timme.
-
Ny guide för systematiskt arbetsmiljöarbete
Att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor underlättar i ditt arbetsmiljöansvar. Som stöd i det har en partsgemensam guide tagits fram som du kan luta dig mot. Med hjälp av den kan du i fem enkla steg planera, leda och kontrollera verksamheten.
-
Nya regler för semsterlön vid timlön
Från och med den 1 januari 2023 gäller nya regler för semesterlön vid timlön inom kollektivavtalet för personlig assistans. Fremias rådgivare Lars-Sture Johansson sammanfattar nyheterna.
-
Viktig ändring för tjänstemän på avtalsområdet Arbetsintegrerande sociala företag
Tjänstemän ska från och med nu inte gå på ASF-avtalet, utan på HVO-avtalet och vara anslutna till KTP-/ITP-planen. Anledningen är framför allt försäkringstekniska skäl. Det gäller inte retroaktivt utan från och med nu, och du behöver kontakta oss om nedan gäller för arbetstagare i din verksamhet.