Vad gäller för dig som arbetsgivare när det kommer till semester? Här hittar du en checklista med bra saker att tänka på runt semester och semesterplanering, och svar på de vanligaste frågorna.
Rätten till ledighet är lagstadgad och gäller för alla anställda. Tanken är att man ska få tillfälle att vila och återhämta sig. Som arbetsgivare är du skyldig att lägga ut arbetstagarnas semesterledighet och se till att de tar ut sina betalda semesterdagar. Utöver lagen kan semestern även regleras i kollektivavtal.
Arbetsgivaren bestämmer tidpunkt för semester
Det är inte helt ovanligt att många på samma arbetsplats vill ha semester under samma period. Småbarnsföräldrar kanske kräver ledighet när förskolan håller stängt. Någon vill ha sammanhängande semester och andra vill sprida ut sin.
Om ni inte kommer överens
Det är du som är arbetsgivare som bestämmer när de anställda ska ha semester. Men det sker oftast genom överenskommelser med de anställda. Om ni inte kan komma överens så är det arbetsgivaren som bestämmer när anställda ska ha semestern. Om du och den anställde inte är överens om när semestern ska vara ska du ge den anställde besked om detta två månader innan.
Om den anställde inte vill eller kan spara semesterdagar
Om den anställde inte vill eller kan spara semesterdagar så är det arbetsgivarens skyldighet att se till att alla dagar läggs ut. Detta kan då innebära att semester måste förläggas till tider då den anställde inte vill ha semester. När semesterdagarna behöver läggas ut beror på om semesterår och intjänandeår är kollektivavtalsreglerat eller om semesterlagens bestämmelser tillämpas.
Ta in önskemål och se om dessa fungerar med verksamheten i annat fall är det arbetsgivaren som ska lägga ut alla betalda dagar.
Semester kan inte bytas mot pengar
Det finns ingen möjlighet att byta semesterdagar mot pengar. Det kan bara ske om semester inte har kunnat läggas ut, på grund av sjukdom, tjänstledighet och så vidare. Det finns ingen rätt för den anställde att välja att kombinera semester med kompdagar. Det är arbetsgivaren som bestämmer om utläggning av både semester och komptid. Vad gäller komptid så är det den anställde som frågar om kompledighet kan tas ut och arbetsgivaren som beviljar eller inte.