Rimliga villkor överlämnar namninsamling till regeringen

Den personliga assistansen går på knäna. För att inskärpa allvaret i situationen överlämnade kampanjen Rimliga villkor i går en namninsamling till socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall.

Det har snart gått ett år sedan Fremia och funktionsrättsrörelsen drog i gång kampanjen Rimliga villkor. Målet är att stärka resurserna till den personliga assistansen, efter många års urholkning av den statliga ersättningen. Med det senaste årets kostnadsökningar och kommande löneökningar är budskapet mer aktuellt än någonsin. Den statliga assistansersättningen är i dagsläget minst 40 kronor för låg, och läget börjar bli akut.

– Ska vi komma ifatt måste assistansersättningen höjas rejält, från dagens 324,50 kronor per beviljad och utförd assistanstimme, till 365 kronor per timme. Vårt budskap är tydligt: vi kräver rimliga villkor för den personliga assistansen och ett stopp på neddragningarna. Annars riskerar hela branschen och en av våra viktigaste rättighetsreformer att gå under, säger Henrik Petrén, branschansvarig för personlig assistans hos Fremia.

Nu i juni inleder de politiska partierna sina förhandlingar inför den budget som ska antas till hösten. Nu gäller det att fortsätta påverka så mycket det bara går. I går lämnade kampanjen över 6 724 namnunderskrifter för rimliga villkor inom personlig assistans till regeringen.

– Jag är glad att vi fick lämna över vår namninsamling till socialtjänstministern och att hon verkar väl insatt i den allvarliga situation som den personliga assistansen befinner sig i. Nu är det upp till henne och resten av regeringen att omsätta detta i konkret politik i budgeten i höst, säger Henrik Petrén.

Urholkningen av ersättningen drabbar både assistansberättigade, personliga assistenter och assistansanordnare. Det var också utgångspunkten när Fremia tog initiativ till kampanjen Rimliga villkor för snart ett år sedan.

– Att vi har ett gemensamt budskap från alla 11 organisationer som står bakom kampanjen har gjort att vi har fått bra genomslag. Och jag tycker att det börjar märkas att frågan har tagit ett kliv upp på regeringens agenda. Det här var andra gången vi fick träffa Camilla Waltersson Grönvall, säger Henrik Petrén.

För kommentar, kontakta:
Henrik Petrén, branschansvarig personlig assistans, Fremia, 0708-897544, henrik.petren@fremia.se

Läs mer om kampanjen och ta del av filmer, bilder, publiceringar med mera på: www.rimligavillkor.se

Organisationer som står bakom kampanjen är:
RBU, Fremia, Neuro, Funktionsrätt Sverige, STIL, Autism Sverige, Ifa, Svenska Downföreningen, FUB, JAG och DHR.