”Vi klarar inte av att följa lönemärket”

Årets avtalsrörelse är i hamn. Återigen fick vi hantera ett märke som togs fram utifrån export­industrins förutsättningar och sedan kraftigt ökade lönerna i sektorer med små marginaler och begränsade möjligheter att påverka de egna intäkterna. Om förutsättningarna inte ändras innan nästa avtals­rörelse 2025 ser vi inte hur våra medlemmar ska kunna bära det märke som sätts för löneutvecklingen. Det skriver Fremias förhandlingschef Jesper Neuhaus på Svenska Dagbladet debatt i dag.

Märken och standarder på arbetsmarknadsområdet sätts utifrån stora företags, kommuners och regioners behov och förutsättningar. Småföretag, föreningar, idéburna organisationer och kooperativa företag glöms bort. Sådana inskränkningar i enskilda organisationers förhandlings­utrymme leder till försämrade möjligheter att hitta verksamhets­anpassade lösningar. Och urholkar legitimiteten för märket och hela den svenska modellen.

– För att inte förtroendet för märket helt ska skjutas i sank måste det till förändringar. Annars tvingas vi ifrågasätta den ordning som sedan 1998 har tjänat Sverige så väl. Det vore mycket olyckligt, säger Jesper Neuhaus.

Läs hela debattartikeln i SvD: https://www.svd.se/a/pQareX/fremia-vi-klarar-inte-av-att-folja-lonemarket

För kommentarer, kontakta: Jesper Neuhaus, 08-702 54 32, jesper.neuhaus@fremia.se