PRESSINBJUDAN: Idéburen välfärd samlas i Falköping i november

Den 9–10 november samlas aktörer inom idéburen välfärd i Falköping. Tillväxt och utveckling av den idéburna sektorn står på agendan när Famna och Fremia arrangerar medlemskonferens. Journalister är välkomna att delta och göra intervjuer.

Bara 3 procent av den totala välfärden i Sverige är i dag idéburen. Motsvarande andel i exempelvis Norge och Danmark ligger på 9 respektive 14 procent. Vid årsskiftet införs ny lagstiftning i Sverige med syfte att underlätta för kommuner och regioner som vill ha mer idéburna aktörer inom välfärden. De kan då rikta upphandlingar direkt till aktörer som inte har vinstintresse. Temat för årets upplaga av Falköpingskonferensen är tillväxt och utveckling av den idéburna sektorn.

– Förväntningarna är stora på att den nya lagstiftningen ska öka andelen idéburen välfärd. Vi har som mål att tio procent av välfärden i Sverige ska vara idéburen år 2030. En större andel idéburet skulle vara positivt för samhället på många sätt. Det behövs en mångfald av alternativ inom välfärden. Det finns också forskningsresultat, som presenteras under konferensen, som pekar på att idéburna verksamheter håller högre kvalitet än andra utförare, säger Ulrika Stuart Hamilton, generalsekreterare för Famna.

I programmet medverkar exempelvis professor Carl Dahlström, Göteborgs universitet, som bland annat har studerat kvalitet inom äldreomsorgen, Anders Hanson, författare och konsult inom ledarskap och hälsa, och Bobo af Ekenstam, som bland annat har skrivit boken Förändringsprincipen som handlar om hur man förändrar sin organisation i takt med nya krav från omvärlden.

På plats finns också representanter från Ersta diakoni, Stockholms Stadsmission, Stiftelsen Gyllenkroken och Bräcke diakoni, som bland annat äger Kurorten Mösseberg där delar av konferensen hålls. Och många fler.

– Det är jätteroligt att vi kan samla så många fina idéburna verksamheter här i Falköping. Det är bara tillsammans som vi kan se till att den idéburna sektorn växer och utvecklas, säger Petter Skogar, vd för Fremia.

Famna är riksorganisationen för idéburen välfärd och Fremia är Sveriges största oberoende arbetsgivarorganisation med medlemmar inom kooperationen, civilsamhället och den idéburna sektorn. Tillsammans samlar organisationerna en stor andel av de verksamma inom idéburen välfärd i Sverige.

Journalister är välkomna att delta i programmet. Det finns också möjlighet till intervjuer med representanter från Famna och Fremia, och fler av de övriga medverkande.

Mer om konferensen och fullständigt program:

För kommentarer:
Petter Skogar, vd, Fremia, 076-534 54 10, petter.skogar@fremia.se
Ulrika Stuart Hamilton, generalsekreterare, Famna, 070-555 74 76, ulrika.stuart@famna.org

För mer info, intervjuer och ackreditering:
Jonas Gustafsson, pressansvarig, Fremia: 0708-99 55 60, jonas.gustafsson@fremia.se