Som en del av EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv” gör Arbetsmiljöverket en inspektionsinsats under hösten 2023. Myndigheten granskar cirka 2 000 arbetsplatsers rutiner för att förebygga risker med digitala arbetssätt. Insatsen inleds den 25 september och pågår i drygt två veckor framåt.
Arbetsmiljöverket inleder inspektionsinsats
Rutiner för att förebygga risker med digitala arbetssätt granskas.
EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv” genomförs under 2023-2025. Medlemsländerna väljer mellan olika teman att följa varje år och i år har Sverige valt temat ”Digitala arbetssätt”. Under året uppmärksammas bland annat hur nya och etablerade digitala arbetssätt påverkar arbetsmiljön, såsom till exempel distansarbete, hybridarbete eller aktivitetsbaserat arbete.
EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv” drivs under tre år med syftet att öka medvetenheten om utmaningar och risker i arbetsmiljön i samband med digital teknik. I Sverige samordnas arbetet genom ett arbetsmiljönätverk som Arbetsmiljöverket och arbetsmarknadens parter deltar i. Varje medlemsland inom EU bestämmer hur de vill arbeta med kampanjen. I Sverige har följande teman valts ut under kampanjperioden:
2023: Digitala arbetssätt.
2024: Chefens roll i det digitala arbetslivet.
2025: Teknikens påverkan på arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket bidrar till EU-kampanjen genom flera informationsinsatser. Samtidigt inleds under hösten en gemensam insats för att undersöka det systematiska arbetsmiljöarbetet. Cirka 2000 arbetsplatser har fått besked om att rutinerna för att förebygga risker med digitala arbetssätt ska granskas. Det är framför allt arbetsplatser inom till exempel reklam, finans, försäkring, förlag, dataprogrammering och vuxenutbildning som fått Arbetsmiljöverkets brev.
Inspektionerna genomförs från den 25 september och drygt två veckor framåt.
Fler inspektioner pågår samtidigt
Arbetsmiljöverket utför inspektioner i hela landet och inom ett flertal områden samtidigt.
➜ Här kan du läsa på Arbetsmiljöverkets hemsida om pågående inspektioner.
Normalt meddelar Arbetsmiljöverket besöket i förväg, men har även rätt att göra oanmälda inspektioner. En inspektör från myndigheten besöker arbetsplatsen för att kontrollera att den lever upp till arbetsmiljöreglerna. Inspektionen kan också göras digitalt.
Inspektören vänder sig till arbetsgivaren och skyddsombudet och visar på brister i arbetsmiljön, förklarar risker och vilka regler som gäller. Om det finns brister lämnas oftast en skrivelse om vilka det är. Sedan är det upp till dig som arbetsgivare att se till att åtgärda bristerna och meddela om åtgärderna till myndigheten.
Vidtar du inga åtgärder kan Arbetsmiljöverket besluta om föreläggande eller förbud, och du riskerar att få betala vite.
Som arbetsgivare behöver du ha kunskap om hur ditt sätt att organisera arbetet påverkar dina medarbetare. Det förväntas att det systematiska arbetsmiljöarbetet även omfattar den digitala arbetsmiljön, med rutiner för att undersöka och bedöma arbetsmiljörisker. Det ska också finnas en plan som tydligt visar vem som har ansvar för att göra vad och när.
Arbetsmiljöverket tar oftast kontakt med dig innan inspektionen och i samband med det får du reda på vad den kommer att handla om och hur du kan förbereda dig. Se över vad ni gör idag på området som ska inspekteras. Ha dokumentation lättillgänglig så att du kan dela med dig av den. Involvera skyddsombudet och se till att sätta av ordentligt med tid, både för dig och skyddsombudet, i samband med inspektionen.
Förutom själva granskningen av arbetsmiljön innebär inspektionen ett gyllene tillfälle att ställa frågor som kan underlätta i det fortsatta arbetet med att förbättra arbetsmiljön. Fundera över vad du behöver hjälp med och samla ihop dina frågor i förväg.
Digital arbetsmiljö ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet
Digitala system som inte fungerar eller är krångliga, att jobba med flera verktyg samtidigt och ökad tillgänglighet ökar risken för teknikstress, överbelastning och utmattning av hjärnan. Därför behöver den digitala arbetsmiljön också undersökas i det systematiska arbetsmiljöarbetet, precis som den fysiska arbetsmiljön.
Jag vill uppmana dig som är arbetsgivare att inkludera delar av det digitala arbetslivet i det systematiska arbetsmiljöarbetet, om inte det redan är gjort.
– I arbetsgivarens undersökning av arbetsförhållandena, som är det första steget i det systematiska arbetsmiljöarbetet, ingår det att titta närmare på hur de system som används fungerar för arbetet som ska utföras. Att inleda ett samtal med medarbetarna om vad som eventuellt behöver förbättras är en god början, säger Kerstin Wrisemo, expert inom arbetsmiljö på Fremia. Hon fortsätter:
– Förstår och vet alla medarbetare hur systemen ska användas? Är systemen anpassade till de medarbetare som ska använda systemen eller behöver anpassningar göras? Underlättar systemen arbetet och arbetsuppgifterna som ska utföras? Det är de som jobbar i de digitala miljöerna som kan beskriva vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Prata med dina medarbetare om de digitala arbetssätt som används i verksamheten och hur de påverkar personalen.