Vanliga frågor om utbildningar, bokning och avbokning
Har du bokat eller vill du boka en utbildning hos oss och har frågor kring det? Här har vi samlat sådant som är bra att veta när du anmäler dig eller en kollega till någon av våra kurser, event eller seminarier.
Fremias utbildningar är exklusiva för våra medlemmar. Det är bara du som tillhör en medlemsorganisation som kan boka in dig och dina kollegor på våra kurser. Ibland håller vi kortare seminarier som är öppna även för icke-medlemmar.
För att kunna anmäla dig eller andra inom din organisation måste du vara registrerad som administratör eller användare på fremia.se och vara inloggad. Här kan du läsa mer om roller och behörighet, om du är inloggad.
Behöver du hjälp med din anmälan? Mejla utbildning@fremia.se
Viktigt att avboka
Våra utbildningar är populära. Därför är det extra viktigt att du meddelar oss om du vill avboka din plats, så att vi kan erbjuda den till någon annan.
Utbildning
Hur anmäler jag mig?
Du bokar alla våra utbildningar här på webben.
Anmäla dig själv eller andra
Boka åt kollegor, går det?
Du kan enkelt boka åt kollegor inom din organisation!
Fullbokad utbildning, kan jag ställa mig i kö?
Javisst, när en utbildning är fullbokad och man kan ställa sig på kö, syns det tydligt på utbildningssidan. Du anmäler en köplats.
Vi skickar en bekräftelse på din köplats till den mejladress du uppgett. Om det blir en plats ledig hör vi av oss till samma mejladress.
Alla utbildningar har inte köplats.
Vad är det här med webbroller?
Olika webbroller ger dig olika behörighet på fremia.se. Vill du kunna anmäla dig och dina kollegor till en utbildning måste du vara registrerad som webbadministratör eller webbanvändare.
En deltagare som läggs till får rollen Kursdeltagare och har begränsad åtkomst på fremia.se. Hen kan logga in, uppdatera sina uppgifter och hantera sin bokning.
Redigera roller
Vill du se vilka kursdeltagare som finns i din verksamhet? Det gör du under Konto & medlemskap på Mina sidor, under rubriken Verksamhetens uppgifter och användare.
Där kan du, om du har rollen webbadministratör, även redigera användare, ändra deras roller, ta bort eller lägga till en användare.
Din egen roll
Under Konto & medlemskap på Mina sidor, och rubriken Dina uppgifter, ser du vilken roll du har. Om du är webbadministratör kan du ändra din egen roll. Annars får du be en person i din organisation som är webbadministratör att ändra åt dig.
Kontakta info@fremia.se om din webbroll behöver ändras.
Hur aktiverar jag mitt konto?
När du är anmäld till en utbildning kan du se och hantera din bokning under Utbildningar på Mina sidor på fremia.se.
Vi skapar ett konto åt dig i samband med att vi tar emot din anmälan. Kontot måste aktiveras av dig och vi skickar ett mejl till dig med instruktioner för hur du gör, följ dem. Länken i mejlet har en tidsbegränsning.
Mejladressen som uppgavs vid bokningen är ditt användarnamn. Om länken i mejlet inte fungerar kan du använda Glömt lösenord-funktionen på inloggningssidan.
När och var skickas bokningsbekräftelsen?
Bokningsbekräftelsen skickas till den mejladress som uppgavs i anmälan.
I bekräftelsen framgår bland annat vilken utbildning du har bokat och vilka uppgifter vi tagit emot. Kontrollera gärna en gång extra att dina uppgifter stämmer.
Ibland hamnar mejlet i skräpposten. Hör av dig till utbildning@fremia.se om du inte hittar det där, så ser vi till att du får det.
När skickas kallelsen och vad finns i den?
Var finns anslutningslänken till den digitala utbildningen?
Var hittar jag kursmaterial och kursintyg?
Faktura och betalningsvillkor?
Vi fakturerar dig strax efter att du gått din utbildning.
Fakturan skickas till den fakturaadress som är registrerad för din organisation. Den ska betalas senast på förfallodatumet, 30 dagar efter fakturadatumet. Det står också på fakturan.
Ingår lunch och fika vid fysiska heldagsutbildningar?
Ja, och det gör även gott sällskap och möjlighet att nätverka.
Anmäl specialkost i samband med att du bokar utbildningen.
Anmäla specialkost?
Anmäl specialkost i samband med att du bokar utbildningen. Glömde du bort? Hör av dig till utbildning@fremia.se så hjälper vi dig.
Resa och logi?
Resor till och från utbildningsorten och eventuell logi bokar och betalar du själv.
Hur avbokar jag min plats och vilka avbokningsregler gäller?
Får du förhinder kan du överlåta din plats till någon annan inom din organisation eller avboka efter våra avbokningsregler.
Logga in på fremia.se. På Mina sidor, under Utbildningar, kan du se och enkelt avboka dina utbildningar.
Avbokningsreglerna hittar du här.
Jag hittar inte ett seminarie i listan på utbildningar?
Seminarier som är öppna för alla dyker inte upp i listan över utbildningar. De berättar vi om på andra sätt, oftast genom våra nyheter. Som medlem håller vi dig uppdaterad om vad som är på gång genom nyhetsbrev.
Jag vill se min bokning, kan jag det?
Absolut! När du är anmäld till en utbildning kan du logga in på fremia.se och se och hantera din bokning under fliken Utbildning på Mina sidor. Du kan avboka (tänk på avbokningsreglerna), läsa om utbildningen, ladda ner utbildningsmaterial och eventuellt utbildningsintyg.
Minns du inte dina inloggningsuppgifter?
Ditt användarnamn är den mejladress som användes när utbildningen bokades. Lösenordet kan du sätta själv genom att klicka på Glömt lösenord under inloggningsrutan.