Det händer inom Fremia Personlig Assistans
Henrik Petrén, ansvarig bransch personlig assistans hos Fremia, ger en överblick av vad som är på gång för medlemmar inom området. Här finns både goda möjligheter att engagera sig i påverkansarbetet för den personliga assistansens framtid och att få diskutera frågor som gäller den egna verksamheten.
– Inom branschorganisationen Fremia Personlig Assistans pågår det flera aktiviteter framåt. Här är några som jag tycker att du ska hålla ett extra öga på.
Försäkringskassans dialogforum fortsätter och vill du vara med i det fortsatta påverkansarbetet finns goda möjligheter: vi tar emot nomineringar till branschkommittén och alla som uppfyller kraven kan nomineras.
Det finns också fler möjligheter att både träffa andra inom personlig assistans och prata om förutsättningarna för dig att bedriva din verksamhet. Både i närtid och lite längre fram i vår. Så planera redan nu in den populära konferensen Fremias assistansdagar 20-21 mars. Och för dig som är egen arbetgivare håller vi snart ett webbinarium med sådant som just du behöver ha lite extra koll på. Missa inte det!
Jag vill även passa på att lyfta våra nätverk för Fremias medlemmar inom personlig assistans. Träffar anordnas flera gånger per termin och efter olika teman, samtliga är kostnadsfria. Delta i ett, några, eller alla, beroende på vilka ämnen du är intresserad av.
På gång
Här kan du läsa mer om det som händer här näst.
Dialogforum med Försäkringskassan
Vid vårt senaste möte med Försäkringskassan diskuterades bland annat frågan om återkrav av assistansersättning och i vilka situationer dessa kan riktas mot en assistansanordnare. Det är en viktig fråga för Fremias medlemmar och vi har vid ett flertal tillfällen under de senaste åren påtalat att vi ser stora rättssäkerhetsbrister och att anordnare i praktiken har små möjligheter att skydda sig mot återkrav.
Det konstaterades att tre mål, som rör olika typer av återkrav av assistansersättning, ligger för prövning i Högsta förvaltningsdomstolen. Försäkringskassan avvaktar utgången av dessa mål innan man gör några eventuella förändringar av sina egna rutiner. Nästa dialogforum med Försäkringskassan äger rum den 2 december.
Mer från tidigare dialogforum.
Nominera till branschkommittén Fremia personlig assistans
Fremias branschkommitté för personlig assistans består av representanter för våra medlemmar i branschen. Kommittén styr det branschpolitiska arbetet och träffas omkring sex gånger per år, både digitalt och fysiskt. Ledamöter utses årligen av Fremias styrelse på förslag från en valberedning som just nu arbetar för fullt med nomineringsprocessen.
Är du intresserad av att delta som ledamot i branschkommittén, eller har du förslag på någon annan som borde vara med? Nominera i så fall med en kort motivering till nomineringpa@fremia.se senaste den 8 januari.
Save the date! Fremias assistansdagar 20-21 mars 2025
Vår årliga konferens för medlemmarna inom personlig assistans är mycket uppskattad och hade i år ett större deltagarantal än på länge. Planering pågår för nästa års assistansdagar där innehållet som vanligt kommer att vara en blandning av information från Fremia, externa gäster och möjligheter till nätverkande med andra i branschen.
Konferensen äger rum centralt i Stockholm. Inom kort öppnar vi upp anmälan, men vik redan nu den 20-21 mars 2025 i kalendern.
Webbinarium – Fremiaforum för egna arbetsgivare inom personlig assistans
Den 27 november bjuder vi in våra medlemmar som är egna arbetsgivare till ett forum med särskilt fokus på de frågor som är viktiga för den målgruppen. Webbinariet är kostnadsfritt.
Advokat Emilia Liedbeck och Josefin Mikaelsson från Altius advokatbyrå guidar oss i den senaste praxisen och ger handfasta råd om vad du som egen arbetsgivare inom personlig assistans bör tänka på.
Här kan du läsa mer och anmäla dig till webbinariet.
Fremias intressepolitiska nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för intressepolitik och få det senaste om civilsamhället, kooperationen och den idéburna välfärden.