Till innehåll på sidan

Fler idéburna aktörer i välfärden

Idéburna organisationer och kooperativa verksamheter berikar välfärden. På starka värdegrunder verkar våra medlemmar både på uppdrag av det offentliga och lagar glipor i välfärdens skyddsnät. Idéburna aktörer återinvesterar dessutom allt överskott i verksamheten. På så vis får vi mer välfärd.

Idéburna organisationer och kooperativa verksamheter i välfärden bidrar till mångfald, alternativ och verklig valfrihet i välfärden. Starka värdegrunder och oegennyttiga syften genomsyrar verksamheten och främjar ett gott bemötande. De utför offentligfinansierade välfärdstjänster, på uppdrag av oftast kommuner och regioner. Men inte bara det.

– Våra medlemmar är en del av ryggraden i svensk välfärd. De driver kvinnojourer, förskolor, äldreomsorg och personlig assistans. Men för att civilsamhället, idéburna och kooperativa verksamheter ska kunna bidra till att lösa våra svåraste samhällsutmaningar behövs en stabil och långsiktig finansiering.

Petter Skogar, vd på Fremia

Lagar glipor i välfärdens skyddsnät

Utifrån sina oegennyttiga syften möter många idéburna organisationer mänskliga behov som uppstår och lagar glipor i välfärdens skyddsnät, med hjälp av insamlade pengar från privata givare. Genom att möta människor i social utsatthet i ögonhöjd når de fram där den offentliga sektorn har svårt att få förtroende. Deras sociala insatser är omistliga för ett medmänskligt samhälle. De ger röst åt dem som själva kan ha svårt att göra sig hörda. Idéburna organisationer tar dessutom inte ut en enda krona i vinst, utan återinvesterar allt eventuellt överskott i verksamheten.  

Värderingsstyrda arbetsgivare inom välfärden

Fremias medlemmar är också värderingsstyrda arbetsgivare som ger välfärdens viktiga professioner alternativa och uppskattade anställningsmöjligheter. Inte minst viktigt med tanke på kompetensutmaningarna i välfärden.   

Vårt budskap till politiker runt om i landet är: Ge idéburna organisationer och kooperativa verksamheter möjlighet att växa i välfärden. Våra medlemmar bidrar till ett bättre och medmänskligare samhälle. De kan och vill göra mer.  

Vi vill: 

  • verka för långsiktigt hållbara förutsättningar för idéburen och kooperativ verksamhet i välfärden.   
  • att en betydligt större del av den offentligfinansierade välfärden ska ske i idéburen regi.  
  • bidra till kompetensförsörjningen i välfärden. 
  • genom att lyfta våra medlemmars erfarenheter och synpunkter bidra till att göra samhället bättre. 

Välfärdspolitisk expert

Karin Liljeblad är välfärdspolitisk expert hos Fremia. Karin arbetar med välfärdsfrågor för våra idéburna och kooperativa medlemmar, med fokus på vård och omsorg.  Kontakta Karin om du har frågor, erfarenheter eller synpunkter som du vill dela med dig av. 

En kvinna med grått hår och blågrå kofta i en utomhusmiljö.

Karin Liljeblad

Välfärdspolitisk expert

Mer om vårt arbete

Så påverkar vi

Fremias bransch- och påverkansarbete syftar till att lyfta fram idéburna och kooperativa vård- och omsorgsgivares bidrag i välfärden och stärka förutsättningarna för våra medlemmar att verka och växa. Det gör vi i nära samverkan med Famna, som sedan hösten 2023 är en associerad förening till Fremia. Tillsammans blir vi en samlande kraft för hela den idéburna sektorn.

I dialog med våra medlemmar bevakar och driver vi prioriterade frågor. Genom vårt branscharbete vill vi underlätta våra medlemmars vardag och stärka verksamheternas förutsättningar inom vård och social omsorg. Genom att lyfta våra medlemmars erfarenheter och synpunkter vill vi bidra till en positiv samhällsutveckling. 

Vi arbetar på tre sätt: 

  • Intressebevakning och påverkan 
  • Kommunikation och opinionsbildning 
  • Erfarenhetsutbyte och utbildning 
Långsiktigt hållbara förutsättningar i välfärden 

Fremia tror på den svenska modellen och står bakom en ordnad lönebildning. De kollektivavtal som våra medlemmar bär är kostnadsmässigt likvärdiga med den kostnadsökningsnorm för svensk arbetsmarknad som industrins parter kommer överens om. Samtidigt hänger den offentliga finansieringen av välfärdstjänsterna inte med. Det är långt ifrån självklart att kommunen eller regionen räknar upp ersättningarna med löneutvecklingen på arbetsmarknaden till de idéburna, kooperativa och andra fristående aktörer som verkar på deras uppdrag.  

Idéburna och kooperativa verksamheter i välfärden har inga stora rörelsemarginaler att ta av. Våra medlemmar strävar inte efter att lyfta maximal vinst, utan återinvesterar allt eventuellt överskott i verksamheten. De kan inte, som offentliga verksamheter ofta gör, gå med fleråriga underskott. De flesta organisationer har inget större eget kapital som de kan ta resurser ifrån för att finansiera löpande verksamhet. 

De idéburna och kooperativa verksamheterna i välfärden vill självklart ge sina medarbetare löneökningar i paritet med andra på arbetsmarknaden. Men varifrån ska pengarnas tas när den offentliga finansieringen inte hänger med? Det slår rakt mot deras verksamheter och påverkar både medarbetare och de medmänniskor som verksamheterna är till för.  

Fremia uppmanar  

  • regering och riksdag att avsätta de resurser som krävs för att civilsamhällets och välfärdens verksamheter ska få en hållbar finansiering.  
  • kommuner och regioner att värdesäkra ersättningarna till idéburna, kooperativa och andra fristående aktörer i välfärden genom indexering, så att de följer kostnads- och löneutvecklingen i verksamheten. Det skulle garantera långsiktigt hållbara förutsättningar för arbetsgivare och medarbetare. Framför allt skulle det säkerställa kvaliteten för dem som verksamheten är till för.  
Mer idéburen välfärd

En stor del av Fremias medlemmar som driver verksamhet i välfärden på uppdrag av det offentliga är idéburna organisationer. Många av dem har lång tradition i Sverige och har bidragit med lösningar som idag är en självklar del av den offentligt finansierade välfärden.  

Med sina starka värdegrunder, oegennyttiga syften och sin särart utmanar och kompletterar deras verksamheter både den offentligt drivna verksamheten och kommersiellt drivna företag i välfärden.  

Tio2030

Fremia vill stärka den idéburna sektorns möjligheter att verka och växa. Vi samverkar nära med Famna, som är intresse- och kunskapsorganisation för den idéburna sektorn och en sedan 2023 till oss associerad förening. Tillsammans blir vi en samlande kraft för den idéburna sektorn. Vårt gemensamma tillväxtmål för den idéburna sektorn kallar vi Tio2030 – det vill säga att sektorn ska växa från dagens tre procent till tio procent av välfärden till år 2030. Inte för den ideella sektorns egen skull, utan för att det vore bra för den svenska välfärden.  

Ge idéburen sektor möjlighet att växa 

Vi vet sedan tidigare att det finns ett starkt förtroende för idéburna organisationer hos politiska beslutsfattare. Men det krävs politiskt ledarskap och politisk verkstad för att ge den idéburna sektorn större plats i välfärden. Verktygslådan för staten, kommuner och regioner att få till mer samverkan med idéburen sektor är bred. För tidig dialog inför upphandlingar. Följ upp erfarenheter i LOV-system tillsammans.  Använd de förenklade upphandlingsreglerna mer. Nyttja de särskilda upphandlingsreglerna för idéburen välfärd. Utveckla idéburna offentliga partnerskap (IOP) tillsammans med civilsamhälles- och idéburna organisationer.   

Vi förväntar oss att statliga myndigheter, kommuner och regioner nyttjar de möjligheter som finns att få mer idéburen välfärd i Sverige. Våra medlemmar kan och vill göra mer för fler.

Vill du veta mer om idéburen välfärd?

Läs mer om vad idéburen välfärd är och om sektorns utveckling.

Till Famna.se.

Dialog om samhällsutmaningar och förutsättningar för lösningar 

Bästa sättet för kommuner, regioner och statliga myndigheter att få ut mesta möjliga samhällsnytta av våra medlemmar, är genom dialog. Ha tidig, kontinuerlig och tät dialog. Våga diskutera öppet och förutsättningslöst med våra idéburna och kooperativa medlemmar i välfärden, samt i civilsamhället. Hur ser samhällsutmaningarna ut? Vilka möjliga lösningar finns? Hur kan våra medlemmar bidra?  Vilka förutsättningar behövs för det? Det är tillsammans som många samhällsproblem får sin lösning.

Villkor som funkar för fristående verksamheter i välfärden  

Beslutsfattare på riksplanet, i kommuner och regioner, utgår ofta från den offentligt drivna verksamhetens förutsättningar och logik. Men förutsättningarna är inte sällan delvis annorlunda för idéburna, kooperativa och andra fristående verksamheter. Vi ser det därför som vår uppgift att lyfta våra medlemmars erfarenheter, belysa vilka konsekvenser som beslut får för dem och lämna konstruktiva förslag som kan bidra till att vi tillsammans kan göra samhället bättre. 

Vi förväntar oss vidare att skattefinansierade satsningar och utvecklingsmedel kommer alla utförare i välfärden till del - inte bara kommunens egna verksamheter. Krav och villkor måste gå hand i hand med tillgängliga resurser. Detaljregleringar i regelverk och avtal begränsar möjligheterna till nytänkande och att skapa verksamheten utifrån de egna förutsättningarna. Varje onödig administrativ pålaga stjäl kraft och tid från kärnverksamheten.

Vårdens och omsorgens kompetensförsörjning

Våra medlemmar är värderingsstyrda arbetsgivare som ger välfärdens viktiga professioner alternativa och uppskattade anställningsmöjligheter. Det är angeläget inte minst mot bakgrund av kompetensutmaningarna i välfärden. Det vill vi synliggöra. 

Vi vill bidra till att det ska vara attraktivt att söka sig till och arbeta i vård och omsorg, samt riva hinder som försvårar för våra medlemmar i deras arbetsgivarroll. 

Fremia är en av parterna i Vård- och omsorgscollege, tillsammans med Sveriges kommuner och regioner (SKR), Sobona, Vårdföretagarna och Kommunal. Tillsammans vill vi vara en drivkraft för kompetensförsörjningen i vård och omsorg. Det sker främst genom certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningsanordnare på regional nivå och lokal nivå. Vård- och omsorgscollege är också engagerade i validering, handledarutbildning och språkutvecklande arbetsplatser för att stärka det svenska språket inom vård och omsorg.

Erfarenheter kring tillstånd och tillsyn 

En myndighet av stor betydelse för våra medlemmar i vård och social omsorg är Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Myndighetens tillstånd och tillsyn av vård och omsorg är viktig för att säkra efterlevnad av lagar och regler och förhindra oseriösa aktörer att verka i välfärden. Vi driver på för att tillståndsgivning och tillsyn ska bidra till hög kvalitet i vården och omsorgen. Vi lyfter medlemmars erfarenheter för att försöka undvika onödiga hinder för seriösa aktörer. 

Mer resurser för att bekämpa välfärdskriminalitet

Ett problem som har fått allt större uppmärksamhet är välfärdskriminalitet. Den skadar inte bara det offentliga och enskilda som inte får den vård eller omsorg de har rätt till. Alla seriösa utförare som verkar i brottsutsatta branscher påverkas också. Det behövs ett ökat informationsutbyte mellan och inom myndigheter för att komma till rätta med problemen. Men brottslighet riktad mot välfärdssystemen förtjänar också att tas på lika stort allvar som annan brottslighet. Regeringen bör därför ge polisen uppdrag, tillräckliga resurser och kompetens att kunna arbeta effektivt mot välfärdsbrottslighet. 

Bekämpa välfärdskriminalitet

Fremia välkomnar åtgärder för att motverka välfärdsbrottslighet. Välfärdssystemens integritet måste värnas för att upprätthålla allmänhetens förtroende. Det handlar också om att främja en mer rättvis konkurrens – när oseriösa aktörer sorteras bort gynnas de seriösa aktörerna inom civilsamhälle och välfärdsverksamheter, oavsett regi.

Tillitsfull kontroll

Samtidigt vill vi betona vikten av en tillitsfull kontroll i samverkan mellan offentlig sektor och civilsamhälle. Åtgärder som stärker kontrollen bör utformas med proportionalitet och respekt för de seriösa aktörer som verkar inom civilsamhället, idéburen välfärd och kooperativa verksamheter.

Behövs välfungerande informationsutbyte

Vi ser behov av ökat informationsutbyte mellan och inom myndigheter för att stävja välfärdsbrott. Vi vill också framhålla nödvändigheten av ett välfungerande informationsutbyte mellan IVO och kommunerna. Fristående verksamhet som bedrivs enligt SoL och LSS är tillståndspliktig.

Effektivt tillsynsarbete utan oproportionerliga hinder

Det är av stor vikt att IVO som tillstånds- och tillsynsmyndighet har de verktyg och den information som de behöver för att bedriva ett effektivt tillstånds- och tillsynsarbete, utan att sätta upp oproportionerliga hinder för alla seriösa aktörer inom vård och omsorg. Här är ett riskbaserat arbetssätt centralt.  

Vi och våra medlemmar välkomnar en utvecklad kontroll av de aktörer som kommuner, regioner och staten avser att knyta avtal med. Vi vill dock betona att det är av avgörande betydelse att kontrollen blir träffsäker och inte medför onödiga eller oproportionerliga administrativa bördor för mindre föreningar och aktörer. Seriösa idéburna och kooperativa utförare av välfärdstjänster ska inte drabbas oskäligt av åtgärder som syftar till att komma åt kriminella upplägg. 

Beakta konsekvenser vid utformning

Vid utformning av kontroll- och uppföljningsåtgärder behöver konsekvenser och förutsättningar för mindre aktörer beaktas särskilt. Inom vissa välfärdsområden finns särskilda behov av mindre högt specialiserade aktörer för att möta människors komplexa behov. Sådana aktörer har trots sin storlek ibland uppdrag från flera kommuner eller regioner. 

Om kontroller inte samordnas eller görs på flera olika sätt eller inte synkroniseras riskerar de ta oproportionerligt mycket tid i anspråk, vilket kan drabba de enskilda som verksamheten är till för. Kontrollerna bör även vara riskbaserade för att öka träffsäkerheten och på sikt lyckas bättre med att stoppa icke seriösa aktörer.

Uppföljning av verksamhet och huvudman

Vi ser behov av mer uppföljning av den verksamhet som bedrivs på kommuners och regioners uppdrag, men också av huvudmännen själva. Uppföljning behövs inte bara för att förhindra välfärdsbrott, utan också för uppföljning av kvaliteten i verksamheten.

Det är ett väsentligt syfte som inte får riskera att hamna i skymundan av berättigade insatser mot välfärdsbrott. Uppföljning bör ske på plats och i nära dialog mellan huvudman och utförare, oavsett regiform.

Ge tillräckliga resurser och kompetens

Brottslighet riktad mot välfärdssystemen förtjänar att tas på lika stort allvar som annan brottslighet. Regeringen bör därför ge polisen uppdrag, tillräckliga resurser och kompetens att kunna arbeta effektivt mot välfärdsbrottslighet.  

Läs vårt intressepolitiska program