Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som är kopplade till medlemskap, fremia.se, användare och inloggning.
Inloggning med lösenord
Jag kan inte logga in med e-post och lösenord?
Har du aktiverat bankID? I så fall är BankID din valda inloggningsmetod, och då behöver du kontakta oss för att ändra till e-post och lösenord.
Glömt lösenord?
Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken för Glömt lösenord, och följa instruktionerna. Du får ett mejl med länk för återställning till en sida där du sätter nytt lösenord.
Länken är aktiv i 24 timmar, så du behöver sätta nytt lösenord inom den tidsramen. Om tiden har passerat ska du klicka på Glömt lösenord igen.
Om det fortfarande inte fungerar, hör av dig oss!
Länken i mejlet fungerar inte?
Länken för att sätta ett lösenord och aktivera ditt konto är giltig i 24 timmar. När den tiden har passerats behöver du klicka på Glömt lösenord på nytt för att få ett nytt mejl med länk för att sätta ett eget lösenord.
Jag bad om ett nytt lösenord i förrgår, nu kan jag inte använda länken?
Länken för att sätta ett nytt lösenord är aktiv i 24 timmar. När den tiden har passerats behöver du klicka på Glömt lösenord på nytt för att få ett nytt mejl.
Jag har glömt mitt lösenord
Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken för Glömt lösenord, och följa instruktionerna. Du får ett mejl med länk för återställning till en webbsida där du sätter nytt lösenord.
Länken är aktiv i 24 timmar, så du behöver sätta nytt lösenord inom den tidsramen. Om tiden har passerat ska du klicka på Glömt lösenord igen.
Hur krångligt behöver lösenordet vara?
Bra fråga! Lösenordet behöver:
- Ha mellan 8 och 20 tecken
- Innehålla en liten bokstav, en stor bokstav och en siffra. Använd inte bokstäverna å, ä eller ö.
- Även innehålla ett av följande specialtecken !?%&@_# (inga andra tecken godtas)
Om du inte skriver ett lösenord som följer de här kriterierna kommer det inte att fungera. Då kan du inte logga in. Dubbelkolla gärna att ditt lösenord stämmer överens med ovan!
Tänk på! Du kan inte använda ett lösenord som webbläsaren föreslår, därför att de lösenorden har andra regler som inte fungerar med inloggningen på fremia.se.
Jag fick inget mejl?
Om du har kollat i skräpkorgen, men mejlet inte finns där heller, hör av dig till oss, så hjälper vi dig.
Mitt konto är låst. Vad ska jag göra?
Om du har försökt logga in flera gånger men inte lyckats, så blir ditt konto låst. Det är en säkerhetsåtgärd. Du kan inte använda funktionen för Glömt lösenord då, utan kontakta oss så hjälper vi dig.
Funkar inte länken i mejlet?
Länken är aktiv i 24 timmar. Om länken inte fungerar kan du klicka på Glömt lösenord och få en ny länk.
Inloggning med BankID
Jag kan inte logga in med BankID?
Har du loggat in med e-postadress och lösenord, och aktiverat BankID? Det behöver du göra innan du kan använda det som inloggningsmetod.
För att aktivera BankID gör du så här:
- Logga in med e-postadress och lösenord.
- Klicka på fliken Konto & medlemskap, på Mina sidor, det som visas när du loggat in.
- Klicka på rubriken Dina uppgifter.
- Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
- När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID.
Jag vill logga in med BankID, hur gör jag?
Du behöver aktivera BankID för att kunna logga in med den inloggningsmetoden.
För att aktivera BankID gör du så här:
- Logga in med e-postadress och lösenord.
- Klicka på fliken Konto & medlemskap på Mina sidor, det som visas när du loggat in.
- Klicka på rubriken Dina uppgifter.
- Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
- När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID.
Vad betyder det att jag ska aktivera mitt BankID?
För att du ska kunna använda BankID som metod för att logga in, behöver du aktivera BankID för ditt användarkonto. Det betyder att vi kopplar ihop dina uppgifter med BankID-funktionen, så att när du loggar in med BankID loggas du in på ditt användarkonto.
Du behöver bara aktivera BankID en gång.
För att aktivera BankID gör du så här:
- Logga in med e-postadress och lösenord.
- Klicka på fliken Konto & medlemskap på Mina sidor, det som visas när du loggat in.
- Klicka på rubriken Dina uppgifter.
- Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
- När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID.
Vi är flera som använder samma inloggningsuppgifter, hur gör jag då?
Om ni är flera som delar på inloggningsuppgifter och någon aktiverar BankID, blir kontot låst till den personens BankID. Det är alltså bara en av er som kan använda BankID för att logga in. Och när BankID är aktiverat för kontot, kan man inte logga in med e-post och lösenord längre. Så det delade kontot blir i praktiken en persons konto.
Rekommendation att ha ett konto per individ
Vi rekommenderar att inte ha delade konton, utan att alla som loggar in har sitt eget konto, oavsett vilken inloggningsmetod man väljer. Vi hjälper gärna till och skapar upp konton åt er. Hör av dig till info@fremia.se, eller ring oss på 08-702 54 00, vardagar 08.30–11.30.
Någon har redan loggat in med BankID och nu kan jag inte logga in med mitt?
Om någon har loggat in på ett konto som fler brukar logga in på, och aktiverat BankID är kontot kopplat till den personen. Då kan inte de andra som brukar loggar in på kontot logga in, var sig med e-post och lösenord eller BankID.
Vi rekommenderar att inte ha delade konton, utan att alla som loggar in har sitt eget konto, oavsett vilken inloggningsmetod man väljer. Vi hjälper gärna till och skapar upp konton åt er. Hör av dig till info@fremia.se, eller ring oss på 08-702 54 00, vardagar 08.30–11.30.
Mitt konto är låst. Vad ska jag göra?
Om du har försökt logga in flera gånger men inte lyckats, så blir ditt konto låst. Det är en säkerhetsåtgärd. Du kan inte använda funktionen för Glömt lösenord då, utan kontakta oss så hjälper vi dig
Varför BankID?
BankID är en säkrare och smidigare inloggning för dig som medlem.
Vad händer med mina personuppgifter?
Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR. Ingen anställd på Fremia ser ditt personnummer i klartext i våra system.
Så vet du vilken inloggningsmetod du har
Om du redan är inloggad, kan du se det under Dina uppgifter på Konto & medlemskap på Mina sidor.
Om du inte är inloggad men vill logga in, prova med något av sätten. Om inget av det fungerar hör du av dig till oss så hjälper vi dig.
Lägga till, ta bort och ändra behörighet
Vi har en ny medarbetare som ska ha tillgång till era sidor. Hur ordnar jag det?
Det gör du enkelt genom att logga in och lägga till hen som användare till er verksamhet.
Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna lägga till användare.
- Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
- Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
- Skrolla ner till listan med verksamhetens användare. Här klickar du på den rosa knappen med plustecken och texten Lägg till ny användare.
- Fyll i uppgifterna och klicka på Skapa ny användare.
Den användare du har lagt till får nu ett mejl till den e-postadress du angett, där den kan klicka på en länk för att aktivera sitt konto och sätta ett lösenord.
Länken är giltig i 24 timmar. Har den tiden passerats kan hen använda Glömt lösenordsfunktionen.
Vi har har ny styrelse, hur anmäler jag det?
Det gör du enkelt genom att logga in och ta bort de avgående styrelsemedlemmarna och lägga till de nya som ska ha inloggning till fremia.se.
Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna lägga till och ta bort användare.
- Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
- Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
- Skrolla ner till verksamhetens användare. För att lägga till den nya styrelsen, klickar du på den rosa knappen med plustecken och texten Lägg till ny användare.
- Fyll i uppgifterna och klicka på Skapa ny användare. Den användare du har lagt till får nu ett mejl till den e-postadress du angett, där den kan klicka på en länk för att aktivera sitt konto och sätta ett lösenord.
- För att ta bort avgående styrelseledamöter, stannar du på samma ställe. Leta i listan över användare efter den du vill ta bort, och klicka på knappen Ta bort.
- Klicka på knappen Ja, ta bort för att bekräfta borttagandet.
Länken i mejlet till nya användare är giltig i 24 timmar. Har den tiden passerats kan hen använda Glömt lösenordsfunktionen för att få ett nytt mejl med en giltig länk.
En medarbetare har slutat, hur tar jag bort hen?
Det gör du enkelt genom att logga in och ta bort hen bland verksamhetens användare.
Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna ta bort användare.
- Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
- Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
- Skrolla ner till verksamhetens användare. Leta i listan över användare efter den du vill ta bort, och klicka på knappen Ta bort intill hens namn.
- När du klickat får du upp ett fönster som frågar om du är säker. Klicka på knappen Ja, ta bort för att bekräfta borttagandet.
Jag vill ändra mina uppgifter, hur gör jag?
- Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
- Under rubriken Kontohantering klickar du på Dina uppgifter.
- Ändra det du vill ändra, och klicka på Spara.
Jag vill ändra en av våra användares uppgifter, hur gör jag?
Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna redigera användare.
- Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
- Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
- Skrolla ner till listan med verksamhetens användare. Leta upp den användare du vill ta bort, och klicka på knappen Redigera intill användarens namn.
- När du klickat får du upp ett fönster där du kan uppdatera användarens uppgifter. Uppdatera det som är aktuellt. Klicka sen på knappen Spara ändringar.
Vilka roller kan man ha, och vad innebär de?
Det finns tre roller en användare kan ha; webbadministratör, webbanvändare eller kursdeltagare. Användarkontot är personligt och rollen bestämmer vad du kan göra och inte på webbplatsen.
Rollen webbadministratör
När du har rollen webbadministratör har du tillgång till samma arbetsgivarservice och funktioner som en användare har. Men du kan dessutom utföra ett antal uppgifter som exempelvis:
- Lägga till och ta bort användare till er verksamhet.
- Ändra roller för användare som hör till er verksamhet.
- Rapportera löner till lönestatistikinsamlingen varje år. Det görs via vår samarbetspartner Statisticon.
- Uppdatera årsuppgifter varje år.
- Ändra verksamhetens uppgifter som postadress, mejladresser för arbetsgivarinformation och fakturering.
Som administratör har du ansvar för att uppgifter om användare och verksamhet är aktuella.
Minst en administratör men helst två
Alla organisationer måste ha minst en administratör men helst två. Om en administratör slutar och glömmer att uppdatera sina uppgifter eller blir sjuk är det bra om en annan kan rycka in.
Rollen användare
När du har rollen användare får du tillgång till verksamhetsanpassad arbetsgivarservice som annars är låst för obehöriga. Till exempel ser du dina kollektivavtal, kan läsa avtalet i korthet och ladda ner blanketter som hör till dina avtalsområden och som du behöver i olika situationer som arbetsgivare.
Du kan också:
- anmäla dig och andra till kurser och event,
- se lönestatistik och
- ändra inställningarna för ditt användarkonto.
Rollen kursdeltagare
Som kursdeltagare kan du logga in och administrera den kurs du är anmäld till. Du kan ladda ner kursintyg och kursmaterial och avboka dig från en kurs. Du kan också uppdatera dina egna uppgifter.
Rollen kursdeltagare får du om du inte är webbanvändare eller webbadministratör sedan tidigare, och någon som är det i din organisation har anmält dig till kursen.
Jag vill ändra roll för en av våra användare, hur gör jag?
Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna redigera användare.
- Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
- Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
- Skrolla ner till verksamhetens användare. Leta i listan över användare efter den du vill ta bort, och klicka på knappen Redigera intill användarens namn.
- När du klickat får du upp ett fönster där du kan uppdatera användarens uppgifter. Leta upp fältet Roll och ändra. Klicka sen på knappen Spara ändringar.
Ny medarbetare eller styrelse?
Lägg till, ta bort eller uppdatera de i er verksamhet som ska kunna logga in på fremia.se. Det gör du under Verksamhetens uppgifter och användare på Konto & medlemskap på Mina sidor.
Om medlemskapet
Vi vill byta arbetsgivarorganisation?
Om ni idag är medlem i en arbetsgivarorganisation men vill byta till Fremia, behövs en inrangeringsförhandling vid ett byte.
De kollektivavtal och tillhörande avtal om pension, försäkring och omställning ni omfattas av i den nuvarande arbetsgivarorganisationen fortsätter nämligen att löpa även efter ett utträde.
Ni är skyldiga att fortsätta tillämpa avtalen till och med det datum som allmänna villkor upphör att gälla. För att bryta den skyldigheten i förtid behöver en inrangeringsförhandling över till de nya kollektivavtalen i den nya arbetsgivarorganisationen genomföras.
Hur säger vi upp medlemskapet?
För att sluta vara medlem ska en i er verksamhet som har rollen webbadministratör logga in på fremia.se och fylla i en utträdesansökan, som firmatecknare ska signera.
Ni behöver också ta del av informationen om vad som gäller vid ett utträde, eftersom ni måste tillämpa tecknade kollektivavtal under avtalens återstående löptid även om ni inte är medlemmar längre.
Gäller kollektivavtalen även efter utträde?
Ja. Om ni slutar vara medlemmar i Fremia genom ett utträde eller uteslutning, är ni fortsatt bundna att tillämpa kollektivavtalen under avtalens återstående löptid, även om de löper ut efter utträdesdagen. Det gäller även pensions-, försäkrings- och omställningsavtal.
Det eller de kollektivavtal om allmänna villkor som ni tillämpar styr hur länge andra avtal, till exempel om pension eller försäkringar, gäller. Ni kan inte avsluta anslutningsavtalen med pensionsadministratörer som Collectum, Pensionsvalet eller Folksam under tiden ni är bundna av kollektivavtalen.
Löptid och prolongering
Observera att det kan vara olika löptid för olika kollektivavtal om allmänna villkor.
Om ett allmänt villkorsavtal ni är bundna till förlängs tillfälligt, prolongeras, så är ni fortsatt bundna att tillämpa det till och med att det nya avtalet tecknas.
Vid frågor
Om er organisation har ett kollektivavtal om allmänna villkor som löper tills vidare eller om du har andra frågor om ditt avtals löptid, kontakta oss för vägledning.
Byte av arbetsgivarorganisation
Om ni byter arbetsgivarorganisation, kan bundenheten av kollektivavtalen brytas i förtid genom inrangeringsförhandling.
Har verksamheten gått i konkurs?
Om er verksamhet har gått i konkurs upphör era avtal att gälla på konkursdatumet.
Kollektivavtal gäller även efter utträde
Även om medlemskapet är avslutat måste man fortfarande tillämpa kollektivavtalen under deras löptid.