Till innehåll på sidan

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som är kopplade till medlemskap, fremia.se, användare och inloggning.

Inloggning med lösenord

Jag kan inte logga in med e-post och lösenord?

Har du aktiverat bankID? I så fall är BankID din valda inloggningsmetod, och då behöver du kontakta oss för att ändra till e-post och lösenord. 

Glömt lösenord?

Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken för Glömt lösenord, och följa instruktionerna. Du får ett mejl med länk för återställning till en sida där du sätter nytt lösenord.

Länken är aktiv i 24 timmar, så du behöver sätta nytt lösenord inom den tidsramen. Om tiden har passerat ska du klicka på Glömt lösenord igen. 

Om det fortfarande inte fungerar, hör av dig till oss!

Länken i mejlet fungerar inte? 

Länken för att sätta ett lösenord och aktivera ditt konto är giltig i 24 timmar. När den tiden har passerats behöver du klicka på Glömt lösenord på nytt för att få ett nytt mejl med länk för att sätta ett eget lösenord. 

Jag bad om ett nytt lösenord i förrgår, nu kan jag inte använda länken?

Länken för att sätta ett nytt lösenord är aktiv i 24 timmar. När den tiden har passerats behöver du klicka på Glömt lösenord på nytt för att få ett nytt mejl. 

Jag har glömt mitt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken för Glömt lösenord, och följa instruktionerna. Du får ett mejl med länk för återställning till en webbsida där du sätter nytt lösenord.

Länken är aktiv i 24 timmar, så du behöver sätta nytt lösenord inom den tidsramen. Om tiden har passerat ska du klicka på Glömt lösenord igen.

Hur krångligt behöver lösenordet vara? 

Bra fråga! Lösenordet behöver: 

  • Ha mellan 8 och 20 tecken
  • Innehålla en liten bokstav, en stor bokstav och en siffra. Använd inte bokstäverna å, ä eller ö.
  • Även innehålla ett av följande specialtecken !?%&@_# (inga andra tecken godtas)  

Om du inte skriver ett lösenord som följer de här kriterierna kommer det inte att fungera. Då kan du inte logga in. Dubbelkolla gärna att ditt lösenord stämmer överens med ovan! 

Tänk på! Du kan inte använda ett lösenord som webbläsaren föreslår, därför att de lösenorden har andra regler som inte fungerar med inloggningen på fremia.se.

Jag fick inget mejl?

Om du har kollat i skräpkorgen, men mejlet inte finns där heller, hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Mitt konto är låst. Vad ska jag göra?

Om du har försökt logga in flera gånger men inte lyckats, så blir ditt konto låst. Det är en säkerhetsåtgärd. Du kan inte använda funktionen för Glömt lösenord då, utan hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Funkar inte länken i mejlet?

Länken är aktiv i 24 timmar. Om länken inte fungerar kan du klicka på Glömt lösenord och få en ny länk.

Inloggning med BankID

Jag kan inte logga in med BankID? 

Har du loggat in med e-postadress och lösenord, och aktiverat BankID? Det behöver du göra innan du kan använda det som inloggningsmetod. 

För att aktivera BankID gör du så här: 

  1. Logga in med e-postadress och lösenord.
  2. Klicka på fliken Konto & medlemskap, på Mina sidor, det som visas när du loggat in.
  3. Klicka på rubriken Dina uppgifter.
  4. Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
  5. När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID. 
Jag vill logga in med BankID, hur gör jag? 

Du behöver aktivera BankID för att kunna logga in med den inloggningsmetoden. 

För att aktivera BankID gör du så här: 

  1. Logga in med e-postadress och lösenord.
  2. Klicka på fliken Konto & medlemskap på Mina sidor, det som visas när du loggat in.
  3. Klicka på rubriken Dina uppgifter.
  4. Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
  5. När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID. 
Vad betyder det att jag ska aktivera mitt BankID? 

För att du ska kunna använda BankID som metod för att logga in, behöver du aktivera BankID för ditt användarkonto. Det betyder att vi kopplar ihop dina uppgifter med BankID-funktionen, så att när du loggar in med BankID loggas du in på ditt användarkonto. 

Du behöver bara aktivera BankID en gång.  

För att aktivera BankID gör du så här: 

  1. Logga in med e-postadress och lösenord.
  2. Klicka på fliken Konto & medlemskap på Mina sidor, det som visas när du loggat in.
  3. Klicka på rubriken Dina uppgifter.
  4. Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
  5. När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID.
Vi är flera som använder samma inloggningsuppgifter, hur gör jag då?

Om ni är flera som delar på inloggningsuppgifter och någon aktiverar BankID, blir kontot låst till den personens BankID. Det är alltså bara en av er som kan använda BankID för att logga in. Och när BankID är aktiverat för kontot, kan man inte logga in med e-post och lösenord längre. Så det delade kontot blir i praktiken en persons konto.

Rekommendation att ha ett konto per individ

Vi rekommenderar att inte ha delade konton, utan att alla som loggar in har sitt eget konto, oavsett vilken inloggningsmetod man väljer. Vi hjälper gärna till och skapar upp konton åt er. Hör av dig till oss!

Någon har redan loggat in med BankID och nu kan jag inte logga in med mitt? 

Om någon har loggat in på ett konto som fler brukar logga in på, och aktiverat BankID är kontot kopplat till den personen. Då kan inte de andra som brukar loggar in på kontot logga in, var sig med e-post och lösenord eller BankID. 

Vi rekommenderar att inte ha delade konton, utan att alla som loggar in har sitt eget konto, oavsett vilken inloggningsmetod man väljer. Vi hjälper gärna till och skapar upp konton åt er. Hör av dig till oss!

Mitt konto är låst. Vad ska jag göra?

Om du har försökt logga in flera gånger men inte lyckats, så blir ditt konto låst. Det är en säkerhetsåtgärd. Du kan inte använda funktionen för Glömt lösenord då, utan kontakta oss så hjälper vi dig

Varför BankID?

BankID är en säkrare och smidigare inloggning för dig som medlem. 

Vad händer med mina personuppgifter?

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR. Ingen anställd på Fremia ser ditt personnummer i klartext i våra system.

Läs vår integritetspolicy

Så vet du vilken inloggningsmetod du har

Om du redan är inloggad, kan du se det under Dina uppgifter på Konto & medlemskap på Mina sidor. 

Om du inte är inloggad men vill logga in, prova med något av sätten. Om inget av det fungerar hör du av dig till oss så hjälper vi dig.

Lägga till, ta bort och ändra behörighet

Vi har en ny medarbetare som ska ha tillgång till era sidor. Hur ordnar jag det?

Det gör du enkelt genom att logga in och lägga till hen som användare till er verksamhet.

Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna lägga till användare.

  1. Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
  2. Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
  3. Skrolla ner till listan med verksamhetens användare. Här klickar du på den rosa knappen med plustecken och texten Lägg till ny användare.
  4. Fyll i uppgifterna och klicka på Skapa ny användare.

Den användare du har lagt till får nu ett mejl till den e-postadress du angett, där den kan klicka på en länk för att aktivera sitt konto och sätta ett lösenord.

Länken är giltig i 24 timmar. Har den tiden passerats kan hen använda Glömt lösenordsfunktionen.

Vi har har ny styrelse, hur anmäler jag det?

Det gör du enkelt genom att logga in och ta bort de avgående styrelsemedlemmarna och lägga till de nya som ska ha inloggning till fremia.se.

Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna lägga till och ta bort användare.

  1. Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
  2. Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
  3. Skrolla ner till verksamhetens användare. För att lägga till den nya styrelsen, klickar du på den rosa knappen med plustecken och texten Lägg till ny användare.
  4. Fyll i uppgifterna och klicka på Skapa ny användare. Den användare du har lagt till får nu ett mejl till den e-postadress du angett, där den kan klicka på en länk för att aktivera sitt konto och sätta ett lösenord.
  5. För att ta bort avgående styrelseledamöter, stannar du på samma ställe. Leta i listan över användare efter den du vill ta bort, och klicka på knappen Ta bort. 
  6. Klicka på knappen Ja, ta bort för att bekräfta borttagandet.

Länken i mejlet till nya användare är giltig i 24 timmar. Har den tiden passerats kan hen använda Glömt lösenordsfunktionen för att få ett nytt mejl med en giltig länk.

En medarbetare har slutat, hur tar jag bort hen?

Det gör du enkelt genom att logga in och ta bort hen bland verksamhetens användare.

Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna ta bort användare.

  1. Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
  2. Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
  3. Skrolla ner till verksamhetens användare. Leta i listan över användare efter den du vill ta bort, och klicka på knappen Ta bort intill hens namn. 
  4. När du klickat får du upp ett fönster som frågar om du är säker. Klicka på knappen Ja, ta bort för att bekräfta borttagandet.
Jag vill ändra mina uppgifter, hur gör jag?
  1. Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
  2. Under rubriken Kontohantering klickar du på Dina uppgifter.
  3. Ändra det du vill ändra, och klicka på Spara.
Jag vill ändra en av våra användares uppgifter, hur gör jag?

Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna redigera användare.

  1. Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
  2. Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
  3. Skrolla ner till listan med verksamhetens användare. Leta upp den användare du vill ta bort, och klicka på knappen Redigera intill användarens namn. 
  4. När du klickat får du upp ett fönster där du kan uppdatera användarens uppgifter. Uppdatera det som är aktuellt. Klicka sen på knappen Spara ändringar.
Vilka roller kan man ha, och vad innebär de?

Det finns tre roller en användare kan ha; webbadministratör, webbanvändare eller kursdeltagare. Användarkontot är personligt och rollen bestämmer vad du kan göra och inte på webbplatsen. 

Rollen webbadministratör

När du har rollen webbadministratör har du tillgång till samma arbetsgivarservice och funktioner som en användare har. Men du kan dessutom utföra ett antal uppgifter som exempelvis:

  • Lägga till och ta bort användare till er verksamhet.
  • Ändra roller för användare som hör till er verksamhet.
  • Rapportera löner till lönestatistikinsamlingen varje år. Det görs via vår samarbetspartner Statisticon.
  • Uppdatera årsuppgifter varje år.
  • Ändra verksamhetens uppgifter som postadress, mejladresser för arbetsgivarinformation och fakturering.

Somwebb administratör har du ansvar för att uppgifter om användare och verksamhet är aktuella. 

Minst en webbadministratör men helst två

Alla organisationer måste ha minst en webbadministratör men helst två. Om en webbadministratör slutar och glömmer att uppdatera sina uppgifter eller blir sjuk är det bra om en annan kan rycka in.

Rollen webbanvändare

När du har rollen webbanvändare får du tillgång till verksamhetsanpassad arbetsgivarservice som annars är låst för obehöriga. Till exempel ser du dina kollektivavtal, kan läsa avtalet i korthet och ladda ner blanketter som hör till dina avtalsområden och som du behöver i olika situationer som arbetsgivare.

Du kan också:

  • anmäla dig och andra till kurser och event,
  • se lönestatistik och
  • ändra inställningarna för ditt användarkonto.

Rollen kursdeltagare

Som kursdeltagare kan du logga in och administrera den utbildning du är anmäld till. Du kan ladda ner utbildningsintyg och utbildningsmaterial och avboka dig från en kurs. Du kan också uppdatera dina egna uppgifter.

Rollen kursdeltagare får du om du inte är webbanvändare eller webbadministratör sedan tidigare, och någon som är det i din organisation har anmält dig till utbildningen.

Jag vill ändra roll för en av våra användare, hur gör jag?

Du måste ha rollen webbadministratör för att kunna redigera användare.

  1. Logga in på fremia.se och klicka på Konto & medlemskap på översikten du kommer till när du loggat in.
  2. Under rubriken Kontohantering klickar du på Verksamhetens uppgifter och användare.
  3. Skrolla ner till verksamhetens användare. Leta i listan över användare efter den du vill ta bort, och klicka på knappen Redigera intill användarens namn. 
  4. När du klickat får du upp ett fönster där du kan uppdatera användarens uppgifter. Leta upp fältet Roll och ändra. Klicka sen på knappen Spara ändringar.

Ny medarbetare eller styrelse?

Lägg till, ta bort eller uppdatera de i er verksamhet som ska kunna logga in på fremia.se. Det gör du under Verksamhetens uppgifter och användare på Konto & medlemskap på Mina sidor.

Om medlemskapet

Vi vill byta arbetsgivarorganisation?

Om ni idag är medlem i en arbetsgivarorganisation men vill byta till Fremia, behövs en inrangeringsförhandling vid ett byte. 

De kollektivavtal och tillhörande avtal om pension, försäkring och omställning ni omfattas av i den nuvarande arbetsgivarorganisationen fortsätter nämligen att löpa även efter ett utträde.

Ni är skyldiga att fortsätta tillämpa avtalen till och med det datum som allmänna villkor upphör att gälla. För att bryta den skyldigheten i förtid behöver en inrangeringsförhandling över till de nya kollektivavtalen i den nya arbetsgivarorganisationen genomföras.

Kontakta oss för stöd

Hur säger vi upp medlemskapet?

För att sluta vara medlem ska en i er verksamhet som har rollen webbadministratör logga in på fremia.se och fylla i en utträdesansökan, som firmatecknare ska signera.

Ni behöver också ta del av informationen om vad som gäller vid ett utträde, eftersom ni måste tillämpa tecknade kollektivavtal under avtalens återstående löptid även om ni inte är medlemmar längre.

Du hittar all information och utträdesansökan här

Gäller kollektivavtalen även efter utträde?

Ja. Om ni slutar vara medlemmar i Fremia genom ett utträde eller uteslutning, är ni fortsatt bundna att tillämpa kollektivavtalen under avtalens återstående löptid, även om de löper ut efter utträdesdagen. Det gäller även pensions-, försäkrings- och omställningsavtal.

Det eller de kollektivavtal om allmänna villkor som ni tillämpar styr hur länge andra avtal, till exempel om pension eller försäkringar, gäller. Ni kan inte avsluta anslutningsavtalen med pensionsadministratörer som Collectum, Pensionsvalet eller Folksam under tiden ni är bundna av kollektivavtalen.

Löptid och prolongering

Observera att det kan vara olika löptid för olika kollektivavtal om allmänna villkor.

Om ett allmänt villkorsavtal ni är bundna till förlängs tillfälligt, prolongeras, så är ni fortsatt bundna att tillämpa det till och med att det nya avtalet tecknas.

Vid frågor

Om er organisation har ett kollektivavtal om allmänna villkor som löper tills vidare eller om du har andra frågor om ditt avtals löptid, kontakta oss för vägledning.

Byte av arbetsgivarorganisation

Om ni byter arbetsgivarorganisation, kan bundenheten av kollektivavtalen brytas i förtid genom inrangeringsförhandling.

Har verksamheten gått i konkurs?

Om er verksamhet har gått i konkurs upphör era avtal att gälla på konkursdatumet.

Vad kostar det och hur räknas avgiften ut?

Årsavgiften för medlemskap i Fremia består av medlems- och serviceavgift. Avgifterna beräknas på den årslönesumma som din verksamhet hade föregående år och aktuellt prisbasbelopp (pbb) för innevarande år. Både medlems- och sevicesavgift är obligatoriska. Avgifterna betalas årsvis.

Så här räknas avgifterna ut

En årsavgift för bransch Fremia Personlig assistans tillkommer för medlemmar inom personlig assistans. 

Här kan du räkna ut vad ett medlemskap för din verksamhet kostar

Det är stämman som varje år beslutar om årsavgifterna nästkommande år.

 

Kollektivavtal gäller även efter utträde

Även om medlemskapet är avslutat måste man fortfarande tillämpa kollektivavtalen under deras löptid.

Utbildning

Hur anmäler jag mig?

Du bokar alla våra utbildningar här på webben.

Anmäla dig själv eller andra

Boka åt kollegor, går det?

Du kan enkelt boka åt kollegor inom din organisation!

Fullbokad utbildning, kan jag ställa mig i kö?

Javisst, när en utbildning är fullbokad och man kan ställa sig på kö, syns det tydligt på utbildningssidan. Du anmäler en köplats.

Vi skickar en bekräftelse på din köplats till den mejladress du uppgett. Om det blir en plats ledig hör vi av oss till samma mejladress.

Alla utbildningar har inte köplats.

Vad är det här med webbroller?

Olika webbroller ger dig olika behörighet på fremia.se. Vill du kunna anmäla dig och dina kollegor till en utbildning måste du vara registrerad som webbadministratör eller webbanvändare.

En deltagare som läggs till får rollen Kursdeltagare och har begränsad åtkomst på fremia.se. Hen kan logga in, uppdatera sina uppgifter och hantera sin bokning. 

Redigera roller

Vill du se vilka kursdeltagare som finns i din verksamhet? Det gör du under Konto & medlemskap på Mina sidor, under rubriken Verksamhetens uppgifter och användare.

Där kan du, om du har rollen webbadministratör, även redigera användare, ändra deras roller, ta bort eller lägga till en användare.

Din egen roll

Under Konto & medlemskap på Mina sidor, och rubriken Dina uppgifter, ser du vilken roll du har. Om du är webbadministratör kan du ändra din egen roll. Annars får du be en person i din organisation som är webbadministratör att ändra åt dig.

Hör av dig till oss om din webbroll behöver ändras.

Hur aktiverar jag mitt konto?

När du är anmäld till en utbildning kan du se och hantera din bokning under Utbildningar på Mina sidor på fremia.se. 

Vi skapar ett konto åt dig i samband med att vi tar emot din anmälan. Kontot måste aktiveras av dig och vi skickar ett mejl till dig med instruktioner för hur du gör, följ dem. Länken i mejlet har en tidsbegränsning.

Mejladressen som uppgavs vid bokningen är ditt användarnamn. Om länken i mejlet inte fungerar kan du använda Glömt lösenord-funktionen på inloggningssidan. 

När och var skickas bokningsbekräftelsen?

Bokningsbekräftelsen skickas till den mejladress som uppgavs i anmälan.

I bekräftelsen framgår bland annat vilken utbildning du har bokat och vilka uppgifter vi tagit emot. Kontrollera gärna en gång extra att dina uppgifter stämmer. 

Ibland hamnar mejlet i skräpposten. Hör av dig till oss om du inte hittar det där, så ser vi till att du får det.

När skickas kallelsen och vad finns i den?
Var finns anslutningslänken till den digitala utbildningen?
Var hittar jag kursmaterial och kursintyg?
Faktura och betalningsvillkor?

Vi fakturerar dig strax efter att du gått din utbildning.

Fakturan skickas till den fakturaadress som är registrerad för din organisation. Den ska betalas senast på förfallodatumet, 30 dagar efter fakturadatumet. Det står också på fakturan.

Ingår lunch och fika vid fysiska heldagsutbildningar?

Ja, och det gör även gott sällskap och möjlighet att nätverka.

Anmäl specialkost i samband med att du bokar utbildningen. 

Anmäla specialkost?

Anmäl specialkost i samband med att du bokar utbildningen. Glömde du bort? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Resa och logi?

Resor till och från utbildningsorten och eventuell logi bokar och betalar du själv. 

Hur avbokar jag min plats och vilka avbokningsregler gäller?

Får du förhinder kan du överlåta din plats till någon annan inom din organisation eller avboka efter våra avbokningsregler.

Logga in på fremia.se. På Mina sidor, under Utbildningar, kan du se och enkelt avboka dina utbildningar. 

Avbokningsreglerna hittar du här.

 

Jag hittar inte ett seminarie i listan på utbildningar?

Seminarier som är öppna för alla dyker inte upp i listan över utbildningar. De berättar vi om på andra sätt, oftast genom våra nyheter. Som medlem håller vi dig uppdaterad om vad som är på gång genom nyhetsbrev.

Jag vill se min bokning, kan jag det?

Absolut! När du är anmäld till en utbildning kan du logga in på fremia.se och se och hantera din bokning under fliken Utbildning på Mina sidor. Du kan avboka (tänk på avbokningsreglerna), läsa om utbildningen, ladda ner utbildningsmaterial och eventuellt utbildningsintyg.

Minns du inte dina inloggningsuppgifter?

Ditt användarnamn är den mejladress som användes när utbildningen bokades. Lösenordet kan du sätta själv genom att klicka på Glömt lösenord under inloggningsrutan.

Hittar du inte länken till utbildningen?

Du har fått en kallelse några dagar innan kursdagen till den mejladress vi fick i anmälan. I kallelse-mejlet finns anslutningslänken och instruktioner för hur du gör.

Inte fått kallelsen? Kika i skräpposten om du inte hittar den i din inkorg. Kontrollera att du har uppgett rätt mejladress till oss och hör av dig till utbildning@fremia.se, så skickar vi länken på nytt till dig.