Tillgänglighetsredogörelse
För oss på Fremia är tillgänglighet ytterst en demokratifråga, och därför är vår ambition att fremia.se ska vara användbar för så många användare som möjligt. Här redogör vi för hur vi arbetar med tillgänglighet och hur du kan ge feedback.
Fremia strävar efter att fremia.se ska ha hög användbarhet och tillgänglighet för så många användare som möjligt, oavsett förmåga eller teknisk utrustning. Därför är riktlinjer kopplade till tillgänglighet praxis i utvecklingen av webbplatsen. Det innebär att vi strävar efter att uppfylla WCAG 2.2 nivå AA så långt som möjligt.
Fremia omfattas inte av Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service som gäller offentliga aktörer, men vi har en stor bredd i vår medlemsgrupp och vår hållning är att vi ska vara tillgängliga. Det är en demokratifråga. Därför har vi utvecklat och fortsätter utveckla webben i likhet med lagen.
Åtgärder för god tillgänglighet
- Alla bilder har alternativ text
- Du kan navigera på webbplatsen med tangentbordet
- Det är tillräcklig färgkontrast mellan text, bakgrund och andra komponenter
- Strukturen är optimerad för skärmläsare
- Det finns uppläsningsfunktion på alla sidor, från Readspeaker. Du kan även välja en långsammare svensk röst som utvecklats tillsammans med Afasiförbundet
- Du ser en fils storlek innan du laddar ner den
- Genomgående konsekvent struktur
- Redaktionella riktlinjer för tillgängligt innehåll
Lyssna-funktionen
Här får du veta mer om att lyssna på innehållet och hur det fungerar.
Avsteg
Två avsteg från WCAG 2.2 har gjorts.
- Text i nyhetslistning trunkeras. Texten i sin helhet finns på den enskilda nyheten.
- Filstorlek visas inte på översikten på Mina sidor. Filstorleken visas på alla andra ställen där filer finns för nedladdning.
Transkribering av poddavsnitt
I dagsläget erbjuds inte transkribering av Fremiapoddens avsnitt i alla poddappar där avsnitten finns att lyssna på. Apples app Podcaster erbjuder transkribering, i Spotify-appen finns det slumpmässigt, och vi arbetar med det samt ser över möjligheterna på fler plattformar.
När det gäller poddavsnitt som rör arbetsgivarfrågor finns motsvarande innehåll i regel som text under aktuellt ämne på Råd & stödsidorna, som du som är medlem kan logga in och ta del av.
Feedback och kontakt
Vi välkomnar feedback! Om du har problem med tillgängligheten eller har förbättringsförlag, kontakta oss:
Senast uppdaterad
Denna redogörelse uppdaterades 2025-06-12.
Om DOS-lagen, WCAG och EN-standarden
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) innehåller bestämmelser som innebär att tjänster och information som en offentlig aktör tillhandahåller genom en webbplats eller mobil applikation ska vara tillgänglig. Sådan digital service ska uppfylla kraven att vara
- möjlig att uppfatta
- hanterbar
- begriplig
- robust.
Genom att följa en särskild europeisk standard (EN 301 549 V3.2.1), som i sin tur bland annat bygger på delar av WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines), kan webbplatser och mobila applikationer leva upp till kraven.
Lagen innehåller även bestämmelser om att offentliga aktörer ska tillhandahålla en så kallad tillgänglighetsredogörelse, som bland annat ska beskriva hur den aktuella webbplatsen eller applikationen lever upp till kraven. Lagen kräver också att aktören ska ta emot synpunkter om digital tillgänglighet på den aktuella webbplatsen eller applikationen.
Källa: DIGG