Till innehåll på sidan

Avveckla verksamhet genom likvidation eller konkurs

Det finns flera sätt att avveckla en verksamhet. Likvidation, upplösning och konkurs; här går vi kortfattat igenom vad som gäller, och specifikt vad du behöver tänka på i din arbetsgivarroll.

Övergång av verksamhet

är när en verksamhet säljs eller slås samman med en annan organisation, outsourcas eller byter entreprenör. Det är inte att avsluta en verksamhet.

Läs mer om verksamhetsövergång här

Likvidation

Väldigt förenklat innebär likvidation att verksamheten avvecklas under ordnade former, och att verksamheten inte är på obestånd. Att en verksamhet är på obestånd innebär ett ekonomiskt tillstånd, där man inte kan betala sina skulder och situationen inte är tillfällig. Om verksamheten är på obestånd är det istället aktuellt med konkurs.

Likvidation kan ske frivilligt eller genom tvång. 

Olika former av ordnade avslut

Aktiebolag - likvidation

Frivillig likvidation

En frivillig likvidation sker vanligtvis när ägarna inte längre vill bedriva verksamheten. En frivillig likvidation beslutas av bolagsstämman för aktiebolag.

Tvångslikvidation

Tvångslikvidation kan ske till exempel om aktiekapitalet understiger det registrerade, eller om styrelsen inte är registrerad inom den tid som årsredovisningslagen säger.

Så går en likvidation till

Vid en likvidation utser Bolagsverket eller tingsrätt en eller flera likvidatorer som ska genomföra likvidationen. Likvidatorns uppgift är att omvandla aktiebolagets tillgångar till pengar och betala dess skulder. Eventuellt överskott delas sedan ut till delägarna.

Ekonomisk förening - likvidation

Frivillig likvidation

En frivillig likvidation sker vanligtvis när medlemmarna inte längre vill bedriva verksamheten. En frivillig likvidation beslutas av föreningsstämman när det gäller ekonomisk förening.

Tvångslikvidation

Tvångslikvidation av en ekonomisk förening kan ske till exempel:

  • Om medlemmarna i föreningen är färre än tre.
  • Om föreningen inte har anmält behörig styrelse till Bolagsverket så att den finns registrerad.
  • Om föreningen inte har anmält en särskild delgivningsmottagare hos Bolagsverket, i de fall föreningen ska ha en.

Så går en likvidation till

Den ekonomiska föreningen kan gå i likvidation genom beslut på föreningsstämma, genom beslut av tingsrätten eller av Bolagsverket. När likvidationen är beslutad, slutar styrelsen och vd eller motsvarande genast att verka och ersätts av en eller flera likvidatorer.

Likvidatorn företräder fortsättningsvis föreningen och har till uppgift att genomföra likvidationen. Det innebär dels att omvandla föreningens tillgångar till pengar och betala dess skulder, där eventuellt överskott delas ut till medlemmarna. Dels att avveckla den ekonomiska föreningen till dess likvidationen är avslutad och den ekonomiska föreningen är upplöst.

Ideell förening - frivillig upplösning

En ideell förening kan upphöra genom frivillig upplösning. Föreningens stadgar brukar innehålla regler för när föreningen kan eller ska genomgå en frivillig upplösning och hur det ska gå till. 

Styrelsen är skyldig att fullfölja årsmötets beslut. Styrelsen avvecklar föreningen genom att bland annat betala föreningens skulder, sälja inventarier och andra tillgångar, säga upp avtal med anställda och disponera eventuellt överskott enligt stadgarna.

När upplösningen är avslutad ska styrelsen informera Skatteverket om att föreningen upplösts.

Tänk på det här vid avveckling

När du ska genomföra en avveckling av verksamheten, finns det flera viktiga saker att tänka på. Genom att följa stegen säkerställer du en ordnad och laglig avveckling av verksamheten.

  1. Påkalla förhandling med facket
    Påkalla förhandlingar enligt 11 § MBL och 29 § LAS med de fackliga organisationer som är motparter för de kollektivavtal din verksamhet omfattas av. Ange i förhandlingsframställan att det handlar om avveckling av verksamheten, likvidation.

  2. Informera de anställda
    Meddela samtliga anställda att ni har påkallat MBL-förhandlingar med de fackliga organisationerna, och att förhandlingarna rör avveckling av verksamheten. Var noga med att berätta att ni kommer att återkomma med mer information när förhandlingarna är genomförda och avslutade. Återkom med informationen och berätta vad som händer nu.

  3. Uppsägning av anställda
    Ge skriftliga uppsägningsbesked och informera om rättigheter som uppsägningstid, återanställningsrätt och eventuella avgångsvederlag. Följ uppsägningstider enligt lag och kollektivavtal.

  4. Löneutbetalningar
    Säkerställ att alla löner, semesterersättningar och andra ersättningar betalas ut korrekt och i tid.

  5. Arbetsgivarintyg och omställningsstöd
    Utfärda arbetsgivarintyg till alla anställda för att de ska kunna söka arbetslöshetsersättning. Ansök om omställningsstöd för de anställda, Ciko för arbetare och Omstella för tjänstemän.

  6. Avveckla avtal
    Avsluta hyresavtal, leverantörsavtal och andra kontrakt i god tid. Informera kunder och samarbetspartners om nedläggningen.

  7. Avveckla tillgångar
    Sälj eller avveckla företagets tillgångar, som inventarier och lager, på ett ordnat sätt. Hantera bokföring och redovisning korrekt till dess att verksamheten är helt avslutad.

  8. Skatte- och avgiftsbetalningar
    Se till att alla skatter och sociala avgifter är betalda. Lämna in slutredovisningar till Skatteverket.

  9. Registrera avvecklingen
    Anmäl avvecklingen till Bolagsverket och andra relevanta myndigheter.

  10. Juridisk rådgivning
    Överväg att anlita juridisk rådgivning för att säkerställa att du följer alla lagar och regler vid avvecklingen.

     

Konkurs

För att ansöka om konkurs behöver din verksamhet vara på obestånd. Det betyder att verksamheten inte kan betala sina skulder, och att det inte handlar om tillfälliga betalningssvårigheter.

Man ansöker om konkurs hos tingsrätten där verksamheten har sitt säte. Ansökan kan göras av:

  • Verksamheten själv
  • De anställda, när lön trots betalningsuppmaning uteblivit för att det saknas pengar
  • Skatteverket när verksamheten inte betalar sina skatter och avgifter
  • Borgenär

Det är tingsrätten som beslutar om konkursen och utser en konkursförvaltare. Konkursförvaltaren tar över kontrollen av verksamhetens tillgångar och skulder, inklusive arbetsgivaransvaret. Du är skyldig att samarbeta med konkursförvaltaren och ge hen all nödvändig information.

Står du inför en konkurs?

Du behöver känna till både dina egna och de anställdas rättigheter och skyldigheter enligt svensk arbetsrätt och konkurslagstiftning. Överväg att ta hjälp om du känner dig osäker. 

Avveckling och arbetsgivaransvar

Konkursförvaltaren kommer att hantera avvecklingen av bolaget, inklusive försäljning av tillgångar och betalning av skulder. Konkursförvaltaren hanterar även samtliga arbetsrättsliga frågor, och avgör om anställningsavtal ska fortsätta, sägas upp på grund av arbetsbrist eller avslutas av andra orsaker. 

Konkursförvaltaran tar över arbetsgivaransvaret i samband med att anställningar sägs upp. De anställda kan ha rätt till uppsägningstid och lön under den perioden, och även det hanterar konkursförvaltaren.

Lönegaranti

Anställda kan ha rätt till statlig lönegaranti, och det innebär att de får utbetalningar för obetalda löner, semesterersättning och uppsägningslön enligt förmånsrättslagen. 

Det här ska du göra vid konkurs

Du är som sagt skyldig att samarbeta med konkursförvaltaren, men ska också:

  • Informera anställda. Meddela samtliga anställda om konkursen så snart som möjligt. Det är viktigt att vara transparent i en sån här situation.
  • Kommunikation med fackföreningar: informera löpande de fackliga organisationerna som är motparter till de kollektivavtal din verksamhet omfattas av, om utvecklingen.
  • Tillgänglig dokumentation: Se till att all dokumentation, som anställningsavtal, lönespecifikationer och bokföring, är uppdaterad och tillgänglig för konkursförvaltaren.

Mallar och blanketter

Publicerat: