Till innehåll på sidan

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, är en metod för att underlätta arbetsmiljöarbetet. Här får du vägledning i hur du systematiskt planerar, leder och kontrollerar verksamheten så att arbetsmiljön uppfyller kraven och att ingen blir sjuk eller skadar sig i arbetet.

Lagar och regler

Arbetsmiljölagen (AML), Arbetsmiljöförordningen (AMF) och Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS) utgör grunden i arbetsmiljölagstiftningen och reglerar hur arbetsmiljöarbete ska bedrivas.

Arbetsmiljölagen gäller för alla arbetsgivare och arbetstagare. Även för den som genomgår utbildning och för deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program.

Ansvar och samverkan

Som arbetsgivare har du huvudansvaret för arbetsmiljön och att arbetsmiljölagstiftningen följs. Men arbetstagare, skyddsombud, arbetsmiljöombud, samt studerandeskyddsombud och elevskyddsombud om sådana finns, ska också ges möjlighet att medverka i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Det är du som skapar förutsättningarna för samverkan i arbetsmiljöfrågor med skyddsombudet på arbetsstället. Du ansvarar också för att alla medarbetare ges möjlighet till att medverka i arbetsmiljöarbetet.

Läs mer om samverkan.

Syftet med arbetsmiljöarbetet

Enligt arbetsmiljölagen är syftet med arbetsmiljöarbetet förebygga ohälsa och olycksfall. Dina anställda ska alltså inte drabbas av detta på jobbet. Men inte bara det. Syftet är också att uppnå en god arbetsmiljö.

Risker och riskbedömning

Inom systematiskt arbetsmiljöarbete spelar riskbedömning en central roll. Om du inte känner till var riskerna finns blir det ännu svårare att förebygga ...

Innehåll för Fremias medlemmar

Logga in för att ta del av medlems- eller avtalsspecifikt innehåll på den här sidan.