Till innehåll på sidan

Organisatorisk och social arbetsmiljö

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, lyfts frågor om arbetsbelastning, arbetstid, kränkande särbehandling, kunskaper och mål för organisatorisk och social arbetsmiljö. Dessa frågor är alla en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Organisatorisk och social arbetsmiljö är två områden som är tätt sammanlänkade med varandra.

  • Den organisatoriska arbetsmiljön är resultatet av hur arbetet ordnas, styrs och kommuniceras. Det är också resultatet av delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter, krav, resurser, ansvar och hur beslut fattas.
  • Den sociala arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från kollegor och chefer. 

Chefer behöver rätt kunskap 

Chefer och arbetsledare ska ha kunskaper om hur de förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. Det ska även finnas förutsättningar för att omsätta dessa kunskaper i praktiken.

I organisationen kan det behövas stöd för chefer och arbetsledare i deras uppdrag för att klara av detta. Kunskaperna kan även behöva fyllas på och förnyas vilket ibland kräver externt stöd. 

Arbetsbelastning 

Att vi har en arbetsbelastning när vi arbetar är kanske inte så konstigt. Frågan är när arbetsbelastningen riskerar att bli ohälsosam. Arbetsbelastning kan bli ohälsosam när kraven i arbetet mer än tillfälligt ...

Vill du ta del av hela innehållet?

Då ska du fundera på att bli medlem i Fremia! Som medlem kan du logga in och ta del av den här sidan, och mycket mycket mer. Här kan du läsa om vad medlemskapet i Fremia innehåller och ansöka om att bli medlem.

Bli medlem

Innehåll för Fremias medlemmar

Logga in för att ta del av medlems- eller avtalsspecifikt innehåll på den här sidan.