Till innehåll på sidan

Ansvar och roller i arbetsmiljöarbetet

Som arbetsgivare är du ytterst ansvarig för arbetsmiljön och det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Här är en sammanfattning av roller och ansvar i arbetsmiljöarbetet.  

Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön

Arbetsgivaren, i form av den juridiska personen, är huvudansvarig för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Det är ett ansvar som inte går att delegera, däremot kan uppgifter inom arbetsmiljöarbetet delegeras och utföras av chefer och medarbetare i organisationen.

I arbetsmiljöansvaret ingår att förebygga ohälsa, olycksfall och att uppnå en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren ansvarar för att det bedrivs ett förebyggande systematiskt arbetsmiljöarbete och att det finns förutsättningar för samverkan med medarbetare och skyddsombud. 

Om arbetsgivarens ansvar brister 

Om du som arbetsgivare bryter mot arbetsmiljölagen eller Arbetsmiljöverkets föreskrifter riskerar verksamheten att behöva betala sanktionsavgifter, viten eller böter. Det beror på vilken bestämmelse som har brutits. Sanktionsavgifter utfärdas av Arbetsmiljöverket om de upptäcker att du inte följer arbetsmiljöreglerna.

  • Sanktionsavgiften beräknas oftast efter antalet anställda inom organisationsnumret och kan bli upp emot ...

Vill du ta del av hela innehållet?

Då ska du fundera på att bli medlem i Fremia! Som medlem kan du logga in och ta del av den här sidan, och mycket mycket mer. Här kan du läsa om vad medlemskapet i Fremia innehåller och ansöka om att bli medlem.

Bli medlem

Innehåll för Fremias medlemmar

Logga in för att ta del av medlems- eller avtalsspecifikt innehåll på den här sidan.