Till innehåll på sidan

Hantera misskötsamhet

När en anställd missköter sig riskerar det att allvarligt skada verksamheten. Därför är det viktigt att du som arbetsgivare förebygger, men också agerar snabbt och på rätt sätt för att hantera situationen. Här får du kunskap om hur du ska göra.

Innehåll på sidan

  • Förebygg problem
  • Vad är vad?
  • Stegen i processen
  • Tydliggör förväntningar
  • Agera vid misskötsamhet
  • Åtgärdsplan
  • Omplacering
  • Om misskötsamheten fortsätter
  • Avgångsavtal
  • Uppsägning
  • Mall för skriftlig erinran

Här får du en överblick över processens olika steg, relevanta underlag och praktiska tips för hur du ska förebygga och hantera misskötsamhet.

Förebygg problem

Tänk på att du kan förebygga problem genom att tydliggöra rutiner, och se till att alla känner till arbetsplatsens regler och riktlinjer. Med tydligt och konsekvent tillvägagångssätt motverkar du och kan korrigera misskötsamhet direkt.

Då ökar du dessutom chansen att uppfylla kraven på tydlighet, uppföljning och dokumentation om uppsägning blir nödvändigt.

Vid allvarlig och upprepad misskötsamhet kan det finnas anledning att säga upp en arbetstagare på grund av personliga förhållanden. I så fall ska du ta del av informationen här om uppsägning på grund av personliga förhållanden. Kom ihåg att alltid kontakta din rådgivare innan du påbörjar en uppsägning.

Vad är vad?

Vill du ta del av hela innehållet?

Då ska du fundera på att bli medlem i Fremia! Som medlem kan du logga in och ta del av den här sidan, och mycket mycket mer. Här kan du läsa om vad medlemskapet i Fremia innehåller och ansöka om att bli medlem.

Bli medlem

Innehåll för Fremias medlemmar

Logga in för att ta del av medlems- eller avtalsspecifikt innehåll på den här sidan.