Hantera kriser i din organisation
Det är svårt att förutse en kris eller olycka, när de inträffar och dess omfattning. Men det går att vara förberedd och skapa förutsättningar för att krisen kan hanteras på ett strukturerat sätt när du som arbetsgivare och din verksamhet ställs inför den.
Innehåll på sidan
- Ansvar vid kris eller olycka
- Frågor till stöd för analys
- Hantera konflikter
- Personal i utlandet
- Mer information från MSB
I samband med kriser, olyckor och extraordinära händelser i vår omvärld aktualiseras frågan om den egna organisationens rutiner för krisberedskap.
En arbetsgivare har genom arbetsmiljölagstiftningen ansvar för att bedriva en säker verksamhet. När en kris eller olycka inträffar kan de vanliga rutinerna ställas på ända. Vad gör du när det oväntade inträffar? Hur kan du förbereda dig så att din verksamhet fortsätter att fungera så bra som möjligt? Hur hanterar du krisen på ett så planerat och kontrollerat sätt som möjligt?
Det är viktigt att göra en analys över den verksamhet du som arbetsgivare bedriver. Utifrån analysens utfall kan du vidta åtgärder.
Frågor till stöd för analys
- Vilka risker finns hos oss?
- Vad kan hända hos våra kunder/klienter etc. där vi behöver hjälpa till?
- Vad behöver vi göra för att vara förberedda om något oväntat händer? Exempelvis: ta fram en krisplan, besluta om krisorganisation, säkerställa reservlösningar för kritisk verksamhet etc.
- Vilka behöver vi informera om läget och på vilket sätt?
- Inom vilka områden är vi sårbara? Exempelvis: cybersäkerhet, exponerad personal, personal ...
Vill du ta del av hela innehållet?
Då ska du fundera på att bli medlem i Fremia! Som medlem kan du logga in och ta del av den här sidan, och mycket mycket mer. Här kan du läsa om vad medlemskapet i Fremia innehåller och ansöka om att bli medlem.
Innehåll för Fremias medlemmar
Logga in för att ta del av medlems- eller avtalsspecifikt innehåll på den här sidan.