Förebygga tvist
Hur kan du arbeta för att upprätthålla goda relationer på arbetsplatsen och agera för att förebygga energikrävande tvister? Här går vi igenom de mest grundläggande rutinerna och arbetssätten som varje organisation behöver ha på plats.
Innehåll på sidan
- Gott ledarskap
- God arbetsmiljö
- Bra dokumentation och tydliga policys
- Skriftliga anställningsavtal och överenskommelser
- Checklista för att förebygga tvister
- Länkar för vidare läsning
Gott ledarskap
Ledarskapet är en nyckelfaktor för relationerna på arbetsplatsen. Samstämmig forskning visar att ett transformerande ledarskap är gynnsamt för organisationen som helhet. Som ledare bör du sträva efter att uppvisa de fyra transformerande ledarbeteendena:
- Var en förebild, någon som går före, som personalen kan se upp till, som lever som den lär och som går att lita på.
- Förmedla en positiv framtidsvision, en väg framåt, en målbild som ger riktning och skapar mening och motivation för personalen.
- Stimulera nya idéer, fråga medarbetarna om deras åsikt, ge dem förutsättningar och handlingsutrymme att själva hitta vägar framåt för att närma sig målbilden i det vardagliga arbetet.
- Visa omtanke, det vill säga att finnas där och lyssna och att coacha medarbetarna mot målbilden.
God arbetsmiljö
Som arbetsgivare måste du också arbeta med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering på arbetsplatsen. Arbetet omfattar till exempel att förebygga sexuella trakasserier och att genomföra lönekartläggning. Goda rutiner för detta arbete är klart tvisteförebyggande.
Det systematiska arbetsmiljöarbetet är också en mycket viktig faktor för att förebygga arbetsmiljöproblem, ohälsa och tvister på arbe ...
Vill du ta del av hela innehållet?
Då ska du fundera på att bli medlem i Fremia! Som medlem kan du logga in och ta del av den här sidan, och mycket mycket mer. Här kan du läsa om vad medlemskapet i Fremia innehåller och ansöka om att bli medlem.
Innehåll för Fremias medlemmar
Logga in för att ta del av medlems- eller avtalsspecifikt innehåll på den här sidan.