Till innehåll på sidan

Distansarbete

Distansarbete har blivit ett vanligt inslag i arbetslivet. Som arbetsgivare bestämmer du var arbetet ska utföras och du har alltid kvar ditt arbetsmiljöansvar för de anställda – oavsett varifrån de jobbar. Här får du svar på vanliga frågor om arbetsmiljö vid distansarbete.

Innehåll på sidan

  • Vad gäller för distansarbete?
  • Checklista för arbete på distans
  • Frågor och svar
  • Vad gäller vid distansarbete utomlands?
  • Socialförsäkring vid utlandsarbete

Det är du som bestämmer var arbete kan och ska utföras, och du har alltid ansvar för dina medarbetare när de utför arbetet, även för arbetsmiljön. Oavsett om arbetet utförs från arbetsplatsen, hemifrån eller på annan plats. 

När arbete utförs på distans behöver medarbetarna veta hur distansarbete ska skötas och vad som gäller. Det blir också extra viktigt att chef och medarbetare pratar om hur distansarbetet fungerar. 

Checklista för arbete på distans

  • Ta fram en policy för distansarbete och gör den känd internt.
  • Säkerställ rutiner för avstämningar och samtal.
  • Ta fram mötestider och ordning för digitala möten. 
  • Prata om arbetstider och när medarbetaren förväntas vara tillgänglig.
  • Följ upp om medarbetaren kan utföra sina arbetsuppgifter på ett tillfredställande sätt även på distans. 
  • Tydliggör vikten av att hålla fast vid dagliga rutiner så som paus, lunchrast och ...

Vill du ta del av hela innehållet?

Då ska du fundera på att bli medlem i Fremia! Som medlem kan du logga in och ta del av den här sidan, och mycket mycket mer. Här kan du läsa om vad medlemskapet i Fremia innehåller och ansöka om att bli medlem.

Bli medlem

Innehåll för Fremias medlemmar

Logga in för att ta del av medlems- eller avtalsspecifikt innehåll på den här sidan.