Vår organisation
Fremia är en demokratiskt styrd organisation. Stämman är det högsta beslutande organet som utser styrelse och valberedning. Styrelsen fattar beslut om budget och verksamhetsplan. Verksamheten utförs av kansliet, som leds av Fremias verkställande direktör.
Stämman
Stämman är Fremias högsta beslutande organ som sammanträder en gång om året för ordinarie möten. Vid behov kan styrelsen kalla till extra stämma. På stämman behandlar medlemmarna bland annat ekonomisk redovisning och verksamhets- och revisionsberättelser för föregående år. Stämman utser även styrelse, valberedning och revisorer för kommande verksamhetsår, samt fattar beslut om årsavgifter och ansvarsfrihet för styrelse och vd.
Styrelsen
Styrelsen väljs av stämman och består av en särskilt utsedd ordförande och mellan 12-16 ledamöter. Varje styrelseledamot har en röst. Styrelsens ledamöter väljs för två år, där hälften väljs udda år och hälften vid jämna år. På så sätt blir det kontinuitet i styrelsearbetet. Styrelsen ansvarar för Fremias verksamhet utifrån stämmans beslut och föreningens stadgar.
Styrelsens ledamöter 2025-2026
| Namn | Roll och organisation |
|---|---|
| Leif Linde, ordförande | Styrelseordförande, Fonus |
| Stefan Nilsson, vice ordförande | Direktor, Ersta Diakoni |
| Linda Forzelius | Ordförande Brukarkooperativet JAG, Vd JAG Personlig Assistans |
| Britt Hansson | Vd och koncernchef, OK Ekonomisk förening |
| Niklas Mårtensson | Ordförande, Funktionsrätt Sverige |
| Gordon Hahn | Ordförande, Coompanion Sverige |
| Pernilla Glad | HR-chef, Folksam |
| Anders Dahlquist-Sjöberg | Tf vd KF |
| Sabina Rasiwala | Vice vd, HR- och kommunkationsdirektör, Samhall |
| Karin Goddard | Fd. HR-Chef, Riksbyggen |
| Caroline Wallin | Tf HR-direktör Coop Östra |
| Martin Ärnlöv | Direktor/vd, Göteborgs Stadsmission |
| David Pamsjö | HR-chef, Cancerfonden |
| Gunnar Danielsson | Generalsekreterare Folkuniversitetet, Ordförande Studieförbunden i samverkan |
| Rickard Levin | Personalrepresentant, Fremia |
Valberedningen
Valberedningens uppgift är att lämna förslag till de val som stämman ska besluta om. Valberedningen består av fem ledamöter, varav en är sammankallande. Ledamöterna väljs vid ordinarie stämma för tiden fram till nästa ordinarie stämma.
Stämman fastställer årligen en instruktion, som definierar valberedningens uppdrag och arbetsordning.
Valberedningens ledamöter 2025-2026
| Namn | Roll och organisation |
|---|---|
| Robert Söderhjelm, sammankallande | CFO, Riksbyggen |
| Fanny Persson | Projektledare medlemsdemokrati Coop Sverige |
| Marita Öberg-Molin | Ordförande, Coompanion Sverige |
| Alexander Clemenson | Generalsekreterare KFUM Sverige |
| Göran Holmström | Strategisk rådgivare, Rädda Barnen |
Revisorer
Stämman väljer årligen revisorer som har i uppdrag att granska Fremias räkenskaper och förvaltning utifrån stämmobesult och organisationens ändamål. Mellan 1-3 revisorer kan väljas, av dem ska minst en vara auktoriserad eller godkänd revisor.
Revisor 2025-2026
Öhrling PricewaterhouseCoopers AB med huvudansvarig auktoriserad revisor Johan Rönnkvist.
Förhandlingsdelegationer
Förhandlingsdelegationerna är rådgivande organ inom sina respektive avtalsområden i samband med kollektivavtalsförhandlingar. De består av representanter från Fremias medlemsorganisationer och utses av Fremias vd och kallas vid behov.
Intressepolitiska kommittéer
Fremia har två intressepolitiska kommittéer - en för civilsamhälle och en för kooperation, de är rådgivande i branschfrågor som berör övergripande villkor och förutsättningar. Ledamöter utses årligen av styrelsen efter samråd med berörda medlemmar. Kommittérnas uppdrag kan se olika ut och antalet sammanträden skilja sig åt.
Branschkommitté
Branschkommitté är en frivillig sammanslutning av medlemmar inom en viss bransch som önskar arbeta med branschspecifika förutsättnings- och villkorsfrågor. Ledamot i branschkommitté utses årligen av styrelsen efter samråd med berörda medlemmar. Fremia har en branschkommitté för personlig assistans.
Kansliet
Kansliet består av drygt 40 medarbetare fördelat på förhandlare och rådgivare, jurister, kommunikatörer, pensions- och försäkringsexperter, administratörer och intressepolitiska experter.
Kansliet leds av verkställande direktör Petter Skogar.