Till innehåll på sidan

Vår organisation

Fremia är en demokratiskt styrd organisation. Stämman är det högsta beslutande organet som utser styrelse och valberedning. Styrelsen fattar beslut om budget och verksamhetsplan. Verksamheten utförs av kansliet, som leds av Fremias verkställande direktör.

Sex personer sitter runt ett mötesbord och samtalar, det är kvinnor och män i olika åldrar.
Fremia är en demokratisk organisation som styrs av medlemmarna. Foto: Fremia.

Stämman

Stämman är Fremias högsta beslutande organ som sammanträder en gång om året för ordinarie möten. Vid behov kan styrelsen kalla till extra stämma. På stämman behandlar medlemmarna bland annat ekonomisk redovisning och verksamhets- och revisionsberättelser för föregående år. Stämman utser även styrelse, valberedning och revisorer för kommande verksamhetsår, samt fattar beslut om årsavgifter och ansvarsfrihet för styrelse och vd.

Styrelsen

Styrelsen väljs av stämman och består av en särskilt utsedd ordförande och mellan 12-16 ledamöter. Varje styrelseledamot har en röst. Styrelsens ledamöter väljs för två år, där hälften väljs udda år och hälften vid jämna år. På så sätt blir det kontinuitet i styrelsearbetet. Styrelsen ansvarar för Fremias verksamhet utifrån stämmans beslut och föreningens stadgar.

Styrelsens ledamöter 2025-2026

Namn Roll och organisation
Leif Linde, ordförande Styrelseordförande, Fonus
Stefan Nilsson, vice ordförande Direktor, Ersta Diakoni
Linda Forzelius Ordförande Brukarkooperativet JAG, Vd JAG Personlig Assistans 
Britt Hansson Vd och koncernchef, OK Ekonomisk förening
Niklas Mårtensson Ordförande, Funktionsrätt Sverige
Gordon Hahn Ordförande, Coompanion Sverige
Pernilla Glad HR-chef, Folksam
Anders Dahlquist-Sjöberg Tf vd KF
Sabina Rasiwala Vice vd, HR- och kommunkationsdirektör, Samhall
Karin Goddard Fd. HR-Chef, Riksbyggen
Caroline Wallin Tf HR-direktör Coop Östra
Martin Ärnlöv Direktor/vd, Göteborgs Stadsmission
David Pamsjö HR-chef, Cancerfonden
Gunnar Danielsson Generalsekreterare Folkuniversitetet, Ordförande Studieförbunden i samverkan
Rickard Levin Personalrepresentant, Fremia

Valberedningen

Valberedningens uppgift är att lämna förslag till de val som stämman ska besluta om. Valberedningen består av fem ledamöter, varav en är sammankallande. Ledamöterna väljs vid ordinarie stämma för tiden fram till nästa ordinarie stämma.

Stämman fastställer årligen en instruktion, som definierar valberedningens uppdrag och arbetsordning.

Valberedningens ledamöter 2025-2026

Namn Roll och organisation
Robert Söderhjelm, sammankallande CFO, Riksbyggen
Fanny Persson Projektledare medlemsdemokrati Coop Sverige 
Marita Öberg-Molin Ordförande, Coompanion Sverige
Alexander Clemenson Generalsekreterare KFUM Sverige
Göran Holmström Strategisk rådgivare, Rädda Barnen

Revisorer

Stämman väljer årligen revisorer som har i uppdrag att granska Fremias räkenskaper och förvaltning utifrån stämmobesult och organisationens ändamål. Mellan 1-3 revisorer kan väljas, av dem ska minst en vara auktoriserad eller godkänd revisor. 

Revisor 2025-2026

Öhrling PricewaterhouseCoopers AB med huvudansvarig auktoriserad revisor Johan Rönnkvist.

Förhandlingsdelegationer

Förhandlingsdelegationerna är rådgivande organ inom sina respektive avtalsområden i samband med kollektivavtalsförhandlingar. De består av representanter från Fremias medlemsorganisationer och utses av Fremias vd och kallas vid behov.

Intressepolitiska kommittéer

Fremia har två intressepolitiska kommittéer - en för civilsamhälle och en för kooperation, de är rådgivande i branschfrågor som berör övergripande villkor och förutsättningar. Ledamöter utses årligen av styrelsen efter samråd med berörda medlemmar. Kommittérnas uppdrag kan se olika ut och antalet sammanträden skilja sig åt.

Branschkommitté

Branschkommitté är en frivillig sammanslutning av medlemmar inom en viss bransch som önskar arbeta med branschspecifika förutsättnings- och villkorsfrågor. Ledamot i branschkommitté utses årligen av styrelsen efter samråd med berörda medlemmar. Fremia har en branschkommitté för personlig assistans.

Kansliet

Kansliet består av drygt 40 medarbetare fördelat på förhandlare och rådgivare, jurister, kommunikatörer, pensions- och försäkringsexperter, administratörer och intressepolitiska experter.

Kansliet leds av verkställande direktör Petter Skogar.

Publicerat:
Senast ändrad: