”Tillsammans kan vi göra världen lite bättre”

Givandet i fokus under Giving Tuesday

Giving Tuesday är en global folkrörelse, en motreaktion mot konsumtionsdagar som Black Friday och Cyber Monday. En dag med fokus på att ge, i stället för på att köpa saker. Inför årets Giving Tuesday, som hålls tisdag 30 november, ställde vi några frågor till Amelie Furborg på branschorganisationen Giva Sverige som är samordnare för Giving Tuesday i Sverige.

Vad är Giving Tuesday?

Giving Tuesday är givandets egen dag. Det är en dag då människor över hela världen visar sitt engagemang, ger en gåva eller av sin tid och uppmuntrar andra att göra detsamma. Giving Tuesday är ett tillfälle för både organisationer, företag och privatpersoner att visa omtanke med andra och tillsammans skapa en våg av generositet över världen, säger Amelie Furborg, projektledare för Giving Tuesday på Giva Sverige.

Vad händer i år under Giving Tuesday?

– Förra året deltog omkring 220 organisationer och företag i Sverige, och antalet gåvor till ideella organisationer via Swish ökade med hela 420 procent jämfört med en vanlig dag i november. I år siktar vi ännu högre, och engagemanget är redan stort! Många ideella organisationer är med, och vi vet exempelvis att Räddningsmissionen genomför sin årliga Giving Tuesday-tradition ”Swisha en frukost” och att Barncancerfonden gör en stor kampanj tillsammans med Bauhaus. Vi vet även att företag som Tradera, Nordea och Apotea uppmärksammar dagen, och vi ser allt fler som väljer att uppmärksamma Giving Tuesday som ett sätt att få fler att skippa Black Friday. Föreningen Medveten Konsumtion, influencern Medveten i stan och butiken Blankdays, som håller stängt och i stället plockar skräp på Vätterstranden, är några exempel.

Varför är det viktigt med en sådan här dag?

– Giving Tuesday sätter lite extra tryck på vikten av att dela med sig, och är ett bra tillfälle att prata om givande och ideellt engagemang. Dagen handlar inte bara om att skänka pengar – man kan ge av sin tid, ge bort saker eller ge en god handling. Giving Tuesday rymmer verkligen givande i bred bemärkelse.

Berätta lite om bakgrunden till Giving Tuesday och varför Giva Sverige är engagerade.

– Giving Tuesday startade i USA 2012 som en reaktion mot konsumtionsdagar som Black Friday och Cyber Monday. I dag är det en global folkrörelse som sätter engagemang i centrum och uppmärksammar allt positivt som görs i samhället. Giva Sverige är sedan 2017 nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige. Vi ser Giving Tuesday som en möjlighet att nå ut med budskap om gåvor och engagemang, där vi kan erbjuda ideella organisationer och företag ett enkelt koncept för att engagera sina målgrupper och prata om vikten av generositet.

Vad kan man göra om man vill bidra, som organisation, företag eller privatperson?

– Konceptet är egentligen ganska enkelt: ge en gåva eller av din tid och uppmuntra andra att göra detsamma. Tillsammans kan vi göra världen lite bättre! Dela gärna vad ni gör i sociala medier under hashtagen #givingtuesdaysweden, säger Amelie Furborg.

Fem förslag för organisationer:

  1. Använd dagen för att tacka givare, volontärer eller företagspartners.
  2. Skapa en insamling på Facebook. Tips! Välj ut ett tydligt ändamål och fokusera insamlingen till det.
  3. Uppmana era givare och volontärer att på Giving Tuesday berätta i sociala kanaler varför de stöttar er.
  4. Använd Giving Tuesday för att berätta i era kanaler varför givandet är viktigt för er och vilken nytta ni gör med er verksamhet.
  5. Titta in på Giving Tuesday-webben – där finns massor med färdigt material, copyförslag, mallar och toolkits, allt är fritt att använda.

Sju tips för privatpersoner:

  1. Ge bort något du inte längre behöver till en second hand-butik som skänker vinsten till goda ändamål.
  2. Ge av din tid. Gör en volontärinsats eller hjälp någon i din närhet.
  3. Ge en gåva till en organisation som arbetar för något du tycker är viktigt.
  4. Bli blodgivare.
  5. Ta beslut för att börja leva ett mer klimatvänligt liv.
  6. Starta en egen insamling på Facebook för en organisation.
  7. Anmäl dig till Facebook-eventet Giving Tuesday för att visa ditt engagemang och sprida ordet till fler!