Ge arbetsgivare i välfärden ökade möjligheter till bakgrundskontroller

Fremia välkomnar utredningsförslaget om ökade möjligheter till bakgrundskontroller inför anställning av medarbetare som ska arbeta med barn, äldre och personer med funktionsnedsättning. Men vi hade velat se ökade möjligheter till kontroll av redan anställd personal också.
Fremia har svarat på en remiss från Justitiedepartementet om förslagen i utredningen Utökade registerkontroller vid anställning i kommun (Ds 2024:24).
– Vi ser positivt på förslaget att våra medlemmar och andra arbetsgivare som driver verksamhet inom exempelvis hemtjänst, äldreboenden och personlig assistans ska få begära att utdrag ur belastnings- och misstankeregistret visas upp inför anställning, säger Karin Liljeblad, välfärdspolitisk expert hos Fremia.
Äldre personer och personer med funktionsnedsättning är särskilt utsatta genom sin beroendeställning till vård- och omsorgspersonal, när insatser sker i den enskildes hem. Det är därför motiverat att ge möjlighet till registerkontroll av den som söker arbete med dessa målgrupper i hemmet.
Fremia skulle vilja se ytterligare förändringar på två punkter:
- Med tanke på att det handlar om arbete som utförs hos äldre och personer med funktionsnedsättning som kan ha svårt att skydda sig vore det rimligt att bakgrundskontrollen också omfattade ringa stöld, om stölden har skett upprepade gånger.
- Vi hade velat se utredningsförslag om möjligheter till registerkontroll även vid pågående anställning. Samma skäl att skydda den som behöver omsorgsinsatser i sitt hem genom registerkontroll av medarbetare gäller även pågående anställning.
Läs hela remissvaret
-
Remissvar Fremia – Utökade registerkontroller vid anställning i kommun (Ds 2024-24)Dokumentnummerpdf144 kB
