”Att måla ut den personliga assistansen som kapad gör oerhört stor skada”
Brottslighet som riktar sig mot den personliga assistansen gör stor skada. Framför allt drabbas de som har behov av personlig assistans, de som arbetar inom den och alla andra som värnar den. Men att på felaktiga grunder måla ut den personliga assistansen som ”kapad av organiserad brottslighet” gör också oerhört stor skada. Fremias branschexpert Henrik Petrén ger en kommentar till den senaste nyhetsrapporteringen.
Försäkringskassan har publicerat en rapport från Nationellt underrättelsecentrum som bland annat visar att människor med ”kopplingar” till organiserad brottslighet finns hos alla större anordnare av personlig assistans. Oftast handlar det om anställda personliga assistenter, men även om assistansanvändare och i några fall om ägare av assistansföretag. Rapporten beskriver inte någon nyupptäckt brottslighet, utan är en analys där man har samkört olika register med varandra för att kartlägga kopplingar.
Det hade varit en statistisk sensation om man inte funnit några personliga assistenter i den definierade gruppen
Den grupp som av polisen definieras som kopplad till organiserad brottslighet, och som rapporten utgår från, uppgår till cirka 62 000 personer i Sverige. I en så stor grupp borde det inte förvåna att vissa av dessa har arbetat hos de större assistansanordnarna – det finns omkring 100 000 personliga assistenter varav en stor majoritet av naturliga skäl är anställda i de större företagen.
Den personliga assistansen inte fredad
Det hade varit en statistisk sensation om man inte funnit några personliga assistenter i den definierade gruppen. På samma sätt som att människor med kopplingar till organiserad brottslighet med stor sannolikhet återfinns som anställda på alla större industrier, sjukhus, skolor och livsmedelsbutiker för att nämna några exempel. Det bör också understrykas att en assistansanordnare, eller annan arbetsgivare, inte har några möjligheter att ta reda på om en anställd eller arbetssökande person figurerar i polisens kartläggning av organiserad brottslighet.
En rimlig slutsats av rapporten från Nationellt underrättelsecentrum är att Sverige har allvarliga problem med organiserad brottslighet och att varken socialförsäkringen, arbetsmarknaden i stort eller den personliga assistansen är fredad från dess närvaro. Så blev dock inte reaktionerna.
Onyanserade påståenden som skadar branschen
I media gav rapporten upphov till rubriker som ”Alla större bolagen kopplas till gäng” och ”Gängkopplingar hos ALLA stora assistansbolag”. Aktuellt inledde sin huvudsändning med en 11 minuter lång genomgång av historiska problem inom den personliga assistansen.
Även från politiskt håll drogs häpnadsväckande slutsatser. Statsministern sa exempelvis i en intervju att ”…att det är fullt så illa tror jag inte någon visste, att alla de stora företagen var kapade i praktiken av kriminalitet”. Ett sådant uttalande från statsministern, som förstås påverkar allmänhetens uppfattning, gör oerhörd skada för alla som har behov av personlig assistans och alla som verkar inom personlig assistans.
För att sätta saker i perspektiv: Av alla sysselsatta i Sverige arbetar uppskattningsvis 2 procent som personliga assistenter. I gruppen som polisen har definierat som aktiva i eller kopplade till organiserad brottslighet har enligt rapporten drygt 3 procent arbetat som personlig assistent någon gång under den studerade perioden 2022–2023.
Att en person med kopplingar till organiserad brottslighet arbetar som personlig assistent kan vara problematiskt av flera anledningar, men det innebär givetvis inte att assistansanordnaren där personen är anställd därmed skulle vara ”kapad av kriminalitet”.
Assistansen ska utredas – igen
Samma dag som rapporten publicerades, och medierna fylldes av dramatiska rubriker om läget i den personliga assistansen, presenterade regeringen direktiv till en ny utredning som ska ta fram åtgärder mot välfärdsbrottslighet inom just personlig assistans. Direktiven innehåller en rad punkter som regeringen länge har sett ett behov av att utreda, men tvekat inför eftersom flera av dem riskerar att få mycket negativa effekter för assistansanvändares rättssäkerhet, valfrihet och integritet.
Av direktiven framgår att utredaren bland annat ska:
- Föreslå en ny ordning för uppföljning av beviljad assistansersättning.
- Se över utökade möjligheter att ändra beslut som är oriktiga på grund av fusk eller andra oegentligheter.
- Vid behov föreslå reglering av anhörigassistans.
- Vid behov föreslå reglering av möjligheten att själv kunna anställa personliga assistenter (så kallade egna arbetsgivare).
- Föreslå en ordning som innebär att Försäkringskassan vid kontroll av tidredovisningar kan ta del av uppgifter från assistentens arbetsgivare som visar om assistenten befunnit sig på samma plats som den assistansberättigade vid den tidpunkt då assistans redovisats som utförd.
Mot bakgrund av den då dagsfärska rapporten om assistansens kopplingar till organiserad brottslighet kretsade medias ”kritiska” frågor till politiker och myndighetsföreträdare endast kring varför man inte har tagit tag i detta tidigare, varför man inte gör mer och varför det inte kan göras snabbare.
Inga kritiska frågor ställdes om vad rapporten egentligen visar. Eller, ännu viktigare; hur det som utredningen ska föreslå riskerar att drabba alla som har personlig assistans. Att presentera utredningsdirektiven samma dag som det mediala narrativet var att den personliga assistansen är kapad av kriminalitet var helt uppenbart en perfekt tajming för politiker och myndighetsföreträdare som känner att de sistnämna frågorna är mer obekväma att besvara.
Effektivare tillsyn och brottsbekämpning behövs
Fremia har under lång tid efterlyst träffsäkra åtgärder för att hålla brottsligheten borta från assistansbranschen. Det gör vi fortsatt. Av rapporten från Nationellt underrättelsecentrum framgår att myndigheterna bakom den planerar för en fördjupad analys som ska ”behandla brottsligheten inom assistansersättning, bland annat genom att studera nätverk och kluster av företrädare och vad som händer med brukarna vid konkurs”. Det framstår som rimligt och högst befogat.
Utifrån de utredningsdirektiv som regeringen nu har tagit beslut om ser vi dock en betydande risk att stora begränsningar kan komma att föreslås för assistansanvändare, utan att man bättre kommer åt problemen med brottslighet. Fremias uppfattning är att det framför allt är ett effektivare arbete från såväl tillsynsmyndigheter som rättsvårdande myndigheter som krävs för att hålla brottsliga individer utanför systemet.
Fremia kommer inte att acceptera förslag som förändrar den personliga assistansen i grunden
Självklart kommer vi i det här läget göra allt i vår makt för att resultaten av utredningen ändå ska bli så bra som möjligt. Vi har meddelat socialdepartementet att vi står till förfogande med vår expertis och samlade erfarenhet från våra medlemmar – kvalitativa anordnare av personlig assistans. Fremia ser stora behov av bättre åtgärder för att bekämpa välfärdsbrottslighet. Men vi kommer inte att acceptera förslag som förändrar den personliga assistansen i grunden på bekostnad av alla laglydiga assistansanvändare som har rätt till rättssäkerhet, valfrihet och integritet.