Ny organisation – nytt system

Vi vidareutvecklar ständigt

För lite mer än ett år sedan satte vi en ny organisation på kartan, Fremia. Vi har satt höga mål för Fremia, och nu har vi tagit ett stort kliv på vägen mot ett av dem: En ständigt utvecklad arbetsgivarservice. Vi har bytt medlemssystem.

Varför byta medlemssystem, tänker kanske du? Ja, varför väljer man bort en gammal fin kostym som lappats, lagats, lagts ut och tagits in? Det är inte utan lite magvärk som vi gjort det här bytet.

Vi har haft vårt gamla system länge, det har tjänat oss väl. Konsulten som under de senaste åren varit oss trogen på allsköns speciallösningar har verkligen gjort allt för att hålla i ihop systemet för oss. Men tills slut kommer man till vägs ände och inser att om vi vill hänga med i tekniska utvecklingen – om vi faktiskt vill bli datadrivna på riktigt – måste vi ha säkra system som hänger ihop.

Dels en säkerhetsfråga ...

Först och främst säkerhet. Våra medlemmars information ska hanteras med största tillförsikt. Det var inte dåligt förr, vill jag förtydliga. Men nu vill vi hänga med i den tekniska utvecklingen och ha vår information i molnet. Precis som din smarta telefon blir uppdaterad när du sover på natten, vill ha ett system som är enkelt att hålla uppdaterat och säkert.

... dels en servicefråga

En annan anledning är att säkra våra medlemmars servicenivå. Som många andra organisationer märker vi att när en medarbetare går ut genom dörren följer mycket av kunskapen med. Vårt nya system och uppdaterade rutiner hjälper oss att spara och dela kunskapen hos oss, för sömlösa övergångar och minskade kompetenstapp.

Förutsättningar för fortsatt utveckling

Ytterligare en anledning och en stor fördel som systembytet ger oss är möjligheten att arbeta datadrivet. Det betyder att vi lättare kan samla in data, analysera och få insikter om medlemmarnas behov, både på specifik och generell nivå. Och agera på de insikterna, som att till exempel förekomma medlemsfrågor redan innan de ställs. Ge utökad arbetarservice precis, eller strax innan, det behövs. Vara relevanta och proaktiva. Sådant som ger riktigt nöjda medlemmar som kan älska arbetsgivarlivet.

Ett modernare medlemssystem som passar in i vårt digitala ekosystem ger också möjlighet att integrera andra system och utveckla webben mer användarfokuserat. Allt för att ge en användarvänlig och härlig upplevelse av alla kontakter med Fremia. I ett modernt och bättre ekosystem kan vi svara på medlemmarnas behov och jobba smartare. Mer medlemsnytta för pengarna helt enkelt.

Som avslutande ord vill jag säga att det här är ett stort steg på vår utvecklingsresa. Men den stannar inte här. Nej, det här är bara början. Vi skruvar på det mesta, i stort som smått. Och vi vill ha dig som medlem med oss. Håll utkik framöver!