Att logga in på fremia.se
Det finns två sätt att logga in på fremia.se: användarnamn med lösenord eller BankID. När du vill använda BankID för att logga in på fremia.se behöver du först aktivera ditt konto för BankID. Här är det du behöver veta för båda inloggningsmetoderna.
Logga in
Du kan välja om du vill logga in med e-postadress och lösenord, eller med BankID.
Om du vill använda BankID behöver du logga in med din e-postadress och lösenord först, för att aktivera BankID när du är inloggad.
Har du valt BankID som inloggningsmetod behöver du kontakta oss för att kunna byta tillbaka.
Aktivera konto för BankID
När du har loggat in på fremia.se, väljer du fliken Medlemskap & konto på översikten. Under Användaruppgifter kan du se vilken inloggningsmetod som är vald. Har du inte aktiverat BankID, hittar du en länk där för att göra det.
Klicka på länken och följ instruktionerna. När du har gjort det, blir du utloggad och kan logga in igen, nu med BankID.
Delade konton
BankID är kopplat till en individ. Om ni är flera som loggar in med samma inloggningsuppgifter, och en av er aktiverar BankID, låses kontot till den personen.
Det är alltså bara en av er som kan använda BankID för att logga in. Och när BankID är aktiverat för kontot, kan man inte logga in med e-post och lösenord längre. Så det delade kontot blir i praktiken en persons konto.
Rekommendation att ha ett konto per individ
Vi rekommenderar att inte ha delade konton, utan att alla som loggar in har sitt eget konto, oavsett vilken inloggningsmetod man väljer. Vi hjälper gärna till och skapar upp konton åt er. Hör av dig till info@fremia.se, eller ring oss på 08-702 54 00, vardagar 08.30–11.30.
Glömt lösenord
Om du inte kommer ihåg ditt lösenord, klickar du på Glömt lösenord i inloggningsrutan. Sen skriver du in din e-postadress för att få ett mejl med en länk till där du kan sätta ett nytt lösenord.
Tänk på! Använd inte det lösenord som din webbläsare föreslår. Det matchar inte med de lösenordskriterier som fremia.se har, och kommer inte att fungera. Följ instruktionen för lösenordet i mejlet.
Fungerar inte länken i mejlet?
Då kan det ha gått för lång tid mellan du fick mejlet och klickade på länken. Länken är aktiv under 24 timmar. Klicka på Glömt lösenord igen för att få ett nytt mejl.
Fick du inte mejlet?
Om du har kollat i skräpkorgen, men mejlet inte finns där heller, hör av dig till oss, så hjälper vi dig.
Låst konto
Om du har försökt logga in flera gånger men inte lyckats, så blir ditt konto låst. Det är en säkerhetsåtgärd. Du kan inte använda funktionen för Glömt lösenord då, utan kontakta oss så hjälper vi dig.
Aktivera ett nytt konto
Har du ett nytt användarkonto, ska du få ett mejl om hur du aktiverar det. Fungerar inte länken i mejlet, kan det ha gått för lång tid mellan du fick mejlet och klickade på länken. Länken är aktiv under 24 timmar. Klicka på Glömt lösenord och ange din e-postadress för att få ett nytt mejl.
Logga in med ditt nya lösenord. När du är inloggad kan du välja att aktivera BankID, då gör du som det är beskrivet längre upp.
Saknar du ett konto?
Då ska du be den som är registrerad som webbadministratör för din organisation att lägga upp ett nytt konto för dig. Det gör hen på fliken Konto & Medlemskap, under rubriken Verksamhetens uppgifter, som finns under Mina sidor. Under listan av användare, finns en knapp för att lägga till.
Finns ingen administratör hos er så hjälper vi dig.
Vanliga frågor
Jag kan inte logga in med BankID?
Har du loggat in med e-postadress och lösenord, och aktiverat BankID? Det behöver du ha gjort innan du kan använda det som inloggning.
För att aktivera BankID gör du så här:
- Logga in med e-postadress och lösenord.
- Klicka på fliken Konto & medlemskap, på Mina sidor dit du kommer när du loggat in.
- Klicka på pilen vid rubriken Dina uppgifter.
- Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
- När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID.
Jag vill logga in med BankID, hur gör jag?
Du behöver aktivera BankID för att kunna logga in med den inloggningsmetoden.
För att aktivera BankID gör du så här:
- Logga in med e-postadress och lösenord.
- Klicka på fliken Konto & medlemskap, på Mina sidor dit du kommer när du loggat in.
- Klicka på pilen vid rubriken Dina uppgifter.
- Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
- När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID.
Vad betyder det att jag ska aktivera mitt BankID?
För att du ska kunna använda BankID som metod för att logga in, behöver du aktivera BankID för ditt inloggningskonto. Det betyder att vi kopplar ihop dina uppgifter med BankID-funktionen, så att när du loggar in med BankID loggas du in på ditt konto.
Du behöver bara aktivera BankID en gång.
För att aktivera BankID gör du så här:
- Logga in med e-postadress och lösenord.
- Klicka på fliken Konto & medlemskap, på Mina sidor dit du kommer när du loggat in.
- Klicka på pilen vid rubriken Dina uppgifter.
- Där finns det en ljusgrön ruta med länk till aktivera BankID. Klicka där och följ instruktionerna.
- När du har följt instruktionerna blir du utloggad. Nu kan du logga in med BankID.
Jag kan inte logga in med e-post och lösenord?
Har du aktiverat bankID? I så fall är BankID din valda inloggningsmetod, och då behöver du kontakta oss för att ändra till e-post och lösenord.
Glömt lösenord?
Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken för Glömt lösenord, och följa instruktionerna. Du får ett mejl med länk för återställning till en sida där du sätter nytt lösenord. Länken är aktiv i 24 timmar, så du behöver sätta nytt lösenord inom den tidsramen.
Om det fortfarande inte fungerar, hör av dig oss!
Vi är flera som använder samma inloggningsuppgifter, hur gör jag då?
Om ni är flera som delar på inloggningsuppgifter och någon aktiverar BankID, blir kontot låst till den personens BankID. Det är alltså bara en av er som kan använda BankID för att logga in. Och när BankID är aktiverat för kontot, kan man inte logga in med e-post och lösenord längre. Så det delade kontot blir i praktiken en persons konto.
Rekommendation att ha ett konto per individ
Vi rekommenderar att inte ha delade konton, utan att alla som loggar in har sitt eget konto, oavsett vilken inloggningsmetod man väljer. Vi hjälper gärna till och skapar upp konton åt er. Hör av dig till info@fremia.se, eller ring oss på 08-702 54 00, vardagar 08.30–11.30.
Någon har redan loggat in med BankID och nu kan jag inte logga in med mitt?
Om någon har loggat in på ett konto som fler brukar logga in på, och aktiverat BankID är kontot kopplat till den personen. Då kan inte de andra som brukar loggar in på kontot logga in, var sig med e-post och lösenord eller BankID.
Vi rekommenderar att inte ha delade konton, utan att alla som loggar in har sitt eget konto, oavsett vilken inloggningsmetod man väljer. Vi hjälper gärna till och skapar upp konton åt er. Hör av dig till oss!
Jag har glömt mitt lösenord
Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken för Glömt lösenord, och följa instruktionerna. Du får ett mejl med länk för återställning till en webbsida där du sätter nytt lösenord. Länken är aktiv i 24 timmar, så du behöver sätta nytt lösenord inom den tidsramen.
Hur krångligt behöver lösenordet vara?
Bra fråga! Lösenordet behöver:
- Ha mellan 8 och 20 tecken
- Innehålla en liten bokstav, en stor bokstav och en siffra. Använd inte bokstäverna å, ä eller ö.
- Även innehålla ett av följande specialtecken !?%&@_# (inga andra tecken godtas)
Om du inte skriver ett lösenord som följer de här kriterierna kommer det inte att fungera. Då kan du inte logga in. Dubbelkolla gärna att ditt lösenord stämmer överens med ovan!
Tänk på! Du kan inte använda ett lösenord som webbläsaren föreslår, därför att de lösenorden har andra regler som inte fungerar med inloggningen på fremia.se.
Hur vet jag vilken inloggningsmetod jag valt?
Om du redan är inloggad syns det på Mina sidor, under fliken Konto & medlemskap, och rubriken Dina uppgifter. Där finns en ljusgrön ruta som talar om vilken inloggningsmetod du har valt.
Om du inte är inloggad men vill logga in, kan du prova med endera det ena eller andra sättet. Om inget av det fungerar hör du av dig till oss så hjälper vi dig.
Mitt konto är låst. Vad ska jag göra?
Om du har försökt logga in flera gånger men inte lyckats, så blir ditt konto låst. Det är en säkerhetsåtgärd. Du kan inte använda funktionen för Glömt lösenord då, utan kontakta oss så hjälper vi dig.
Jag bad om ett nytt lösenord i förrgår, nu kan jag inte använda länken?
Länken för att sätta ett nytt lösenord är aktiv i 24 timmar. När den tiden har passerats behöver du klicka på Glömt lösenord på nytt för att få ett nytt mejl.
Länken i mitt mejl om aktivering av kontot fungerar inte?
Länken för att sätta ett lösenord och aktivera ditt konto är giltig i 24 timmar. När den tiden har passerats behöver du klicka på Glömt lösenord på nytt för att få ett nytt mejl med länk för att sätta ett eget lösenord.
Varför BankID?
BankID är en säkrare och smidigare inloggning för dig som medlem.
Vad händer med mina personuppgifter?
Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR. Ingen anställd på Fremia ser ditt personnummer i klartext i våra system.