Till innehåll på sidan

Roller och behörigheter på fremia.se

Ett användarkonto på fremia.se är alltid tilldelat en roll som bestämmer en viss behörighet. Det finns tre olika roller, och här får du veta vad skillnaden är mellan dem.

Fremia.se är personaliserad. Det betyder att när du loggar in anpassar sig innehållet efter din verksamhet och avtalsområden, och du får se mer innehåll relaterat till eller exklusivt för dig.

Användarkontot är personligt och bestämmer vad du kan göra och inte på webbplatsen. Du kan antingen ha rollen webbanvändare, webbadministratör eller kursdeltagare.

Rollen webbadministratör

När du har rollen webbadministratör har du tillgång till samma arbetsgivarservice och funktioner som en webbanvändare har. Men du kan dessutom utföra ett antal uppgifter som exempelvis:

  • Lägga till och ta bort användare till er verksamhet.
  • Tilldela roller och behörigheter för användarkonton.
  • Rapportera löner till lönestatistikinsamlingen varje år. Det görs via vår samarbetspartner Statisticon.
  • Lämna in årsuppgifter varje år.
  • Ändra verksamhetens uppgifter som postadress, mejladresser för arbetsgivarinformation och fakturering.

Som webbadministratör har du ansvar för att uppgifter om användare och verksamhet är aktuella. 

Minst en webbadministratör men helst två

Alla organisationer måste ha minst en administratör men helst två. Om en administratör slutar och glömmer att uppdatera sina uppgifter eller blir sjuk är det bra om en annan kan rycka in.

Rollen webbanvändare

När du har rollen webbanvändare får du tillgång till verksamhetsanpassad arbetsgivarservice som annars är låst för obehöriga. Till exempel ser du dina kollektivavtal, kan läsa avtalet i korthet och ladda ner blanketter som hör till dina avtalsområden och som du behöver i olika situationer som arbetsgivare.

Du kan också:

  • anmäla dig och andra till kurser och event,
  • se lönestatistik och
  • ändra inställningarna för ditt användarkonto.

Rollen kursdeltagare

Som kursdeltagare kan du logga in och administrera den utbildning du är anmäld till. Ladda ner utbildningsintyg och utbildningsmaterial och avboka dig från en utbildning.

Rollen kursdeltagare får du om du inte är användare eller administratör sedan tidigare, och någon som är det i din organisation har anmält dig till en utbildning.

Byta roll

Den som har rollen webbadministratör kan ändra användarkontons roller. Det gör du under Konto & medlemskap.

Publicerat:
Senast ändrad: