För dig som är egen arbetsgivare inom personlig assistans

Hemsidan möbleras om.

I samband med att AD presenterar sin dom om ”SLUV:en” förväntar vi oss att genomföra en översyn av tillämpningen av kollektivavtalet inom personlig assistans. Med anledning av det anpassar vi delar av hemsidan för dig som är egen arbetsgivare. Du kommer kanske att märka det när du till exempel vill använda blanketter eller läsa viss information här på hemsidan.

Nu gör vi om på hemsidan för dig som är egen arbetsgivare inom personlig assistans. Det handlar helt enkelt om att det ska bli enklare för dig att hitta det som är relevant för just dig.

➜ Här samlar vi allt som berör dig som är egen arbetsgivare inom personlig assistans.

Vi har till exempel rensat bland blanketterna som du ska använda. Någon väntar fortfarande på att uppdateras och publiceras därefter. Detsamma gäller en del av sidorna här på hemsidan.

Saknar du vissa blanketter som du har använt tidigare eller information om hur du ska göra som arbetsgivare i olika situationer? Kontakta din rådgivare, så hjälper vi dig.

Varför stökar vi?

Arbetsdomstolen meddelar sin dom om anställningsformen ”så länge uppdraget varar”, den så kallade ”SLUV:en” inom personlig assistans den 31 maj. I samband med att domen kommer behöver vi sätta oss in i hur ditt kollektivavtal ska tillämpas framöver. I vilken utsträckning det här påverkar dig och din verksamhet vet vi inte än, men vi förbereder oss så långt vi kan. Bland annat genom att se till att du använder rätt blanketter. När domen redovisas behöver vi analysera resultatet och hur det kan påverka dig och vår rådgivning. Så snart vi har tagit ställning till det kommer vi att informera dig.

Så kan du förbereda dig

  • Du kan, när den är publicerad, läsa på om Arbetsdomstolens dom om SLUV:en.
    ➜ Mer om domen
  • Håll utkik efter avtalskonferenser om vad domen innebär för just dig som är egen arbetsgivare inom personlig assistans. Konferenserna planeras just nu och läggs ut i början av nästa vecka.
  • Kontrollera att dina kontaktuppgifter är uppdaterade, så att vi skickar info till rätt adress.
  • Ladda alltid ned den senaste versionen av en blankett innan du använder den. Använd den särskilda blankettsidan som är för dig.